Компаниите в различните индустрии получават задача от инвеститори и правителство да изчислят ефекта си върху околната среда, предава Forbes. Това е и причината устойчивостта да привлича вниманието на потребителите и другите фирми, когато избират продукти и бизнес партньори.
Според проучването на CapGemini потребителите предпочитат устойчивите продукти. Данните от доклада показват, че за 64% от тях закупуването на устойчиви продукти ги кара да се чувстват удовлетворени, а 79% правят покупка въз основа на социални или екологични въздействия. Осем от десет потребители правят избора си за покупка на база устойчивост, но те не са напълно наясно с въздействието върху околната среда.
Декарбонизацията е съгласувано екипно усилие, а не индивидуално, процесът ще насочи света към устойчивия път. Компаниите имат роля в това отношение, заради което е добра отправна точка да се възприеме общофирмено мислене за това как постепенната промяна може да допринесе за решението. Дори малките промени могат да бъдат ефективни, когато се правят масово. Всъщност чрез прилагане на устойчиви инициативи компаниите могат да осигурят 60% от съкращенията на емисиите, обещани в Парижкото споразумение за климата.
Ето няколко прости тактики, които бизнес лидерите могат да приложат, за да допринесат за необходимата промяна:
Дистанционната работа
Дистанционната работа е работещо решение, въпреки несигурността от страна на бизнес лидерите, търсенето от страна на служителите непрекъснато нараства. Привлекателността на възможностите за дистанционна работа продължава да расте, като привлича 52 % от кандидатите, спрямо 50 % през миналата година.
Освен че този тип работа е все по-предпочитана, тя може да повлияе положително върху въглеродния отпечатък на компанията като минимизира потреблението на енергия и количеството отпадък.
Скорошно проучване установи, че работата от разстояние в продължение на четири дни от седмицата може да намали емисиите на азотен оксид с 10 %, а личните емисии с 80 %. Освен това моделите на виртуално работно място могат да подобрят местните условия на трафик чрез намаляване на пътуването до работното място, което е още по-голям плюс, като се има предвид, че транспортът е един от най-големите източници на въглеродно замърсяване.
Служебните пътувания
Пътуването със самолет представлява 2 % от глобалните емисии на парникови газове, като бизнес пътуванията имат значителен принос. Всяка голяма компания има роля в този проблем. Например, през 2019 г. само Salesforce генерира 146 000 метрични тона въглероден диоксид. С началото на пандемията тази цифра спада с 86 %. Така по-внимателният подход към бизнес пътуванията придобива смисъл. Отговорност на бизнес лидерите е да решават кога пътуването е необходимо и кога не е.
По-важното е не кой отива, а дали едно събитие носи стойност за компанията. Лидерите трябва да се запитат кои събития осигуряват реална възвръщаемост на бизнеса и след това да обмислят правилния човек или екип, които да отидат. Същият подход може да се приложи към фирмени събития. Бизнес лидерите могат да установят ясни правила за това какво изисква лично присъствие и какво може да се направи чрез видео разговор.
Виртуалните събития стават все по-често срещани, като предоставят уникална възможност за свързване с хора и компании по целия свят. Те са ефективна алтернатива на традиционните събития, намалявайки бизнес пътуванията и нашия въглероден отпечатък. Задаването на ясни параметри около корпоративните събития и приемането на хибридна вътрешна структура на събитието, макар и да изглежда незначително, може да промени света.
Устойчиво дигитално присъствие
Интернет и поддържащата го инфраструктура представляват 3.7% от глобалните парникови емисии. За да увеличат ефективността и да сведат до минимум потреблението на енергия онлайн, компаниите трябва да не забравят да изтриват дублиращи се или неизползвани файлове. Други опции са проектиране на „леки“, удобни за потребителя уеб страници, които се зареждат бързо, за да повишат производителността. Включително компаниите могат да оценят и премахнат ненужните приложения на трети страни, за да намалят натоварването. Тези методи могат значително да подобрят изживяването на потребителите и да намалят дигиталния отпечатък на компанията.
В допълнение компаниите могат да преосмислят разходите си, за да подкрепят приоритизирането на устойчивостта. Например в рекламата е особено важно, когато компаниите разглеждат кои са печелившите агенции. Проучване от 2018 г. установи, че онлайн рекламите съставляват 10 % от потреблението на енергия в интернет. Това поставя началото на ново поколение екологично осъзнати издатели, които се фокусират върху намаляването на дигиталния си отпечатък. Пренасочването на фирмените средства към агенции с по-ниски въглеродни отпечатъци е добър начин да се подкрепят устойчивите инициативи.
За бизнес лидерите устойчивостта може да изглежда смущаваща, объркваща и вероятно дори да се възприема като отклонение от основните цели на компанията. Въпреки това интелигентното управление на устойчивостта се приема като добра бизнес хигиена. Очакванията на всички заинтересовани страни са компаниите да предприемат стъпки към устойчивост и да бъдат част от по-мащабното решение.
Прочетете още: