В наши дни хората са изключително зависими от превозните си средства. Понякога твърде много разчитат на тях, а това не е добре за въглеродния им отпечатък. Това оказва влияние върху околната среда, което може да има трайни последици за години напред.
Пътнически автомобил, превозващ един човек, отделя 40 килограма въглероден диоксид на всеки 160 изминати километра, докато за сравнение пълен автобус отделя само 6 килограма. Ходенето на два километра и половина пеша означава 75% по-малко парникови газове, отколкото биха били произведени при шофиране на същото разстояние. Именно зад това застава кампанията на неправителствената организация „За Земята“ за чист въздух в града под наслов #БезПушек. Кампанията предизвиква участниците в продължение на една седмица да се придвижват #БезПушек като изберат начин на пътуване, който замърсява въздуха възможно най-малко: обществен транспорт, споделено пътуване, велосипед, пеша. Така следващия път когато човек си помисли дали да скочи зад волана, за да тръгне на кратко пътуване, по-добре да остави ключове обратно, да си обуе обувките за ходене и да се наслади на здравословна разходка.
Ограничение на работата на празен ход
Ако все пак се налага до дестинацията да бъде достигнато с кола, важно е да се ограничи времето, в което колата работи на празен ход. В САЩ над 18 милиона литра гориво се губят на ден само заради това, че автомобилите работят на празен ход. Това е количество, достатъчно да бъдат напълнени пет басейна с олимпийски размер!
Работата на празен ход допринася за замърсяването на околната среда и ненужната загуба на ресурс и пари. Това разхищение често не се случва умишлено, а просто хората не се замислят за това. Скорошно проучване показва, че само в Ню Йорк работещите на празен ход автомобили и камиони произвеждат 130 000 тона CO2 годишно. За да бъде компенсирано това количество, ще трябва всяка година площ с размера на Манхатън да бъде засадена с дървета.
В моментите, в които се струпват чакащи коли, за всеки 10 минути, в които двигателят е изключен, пестим половин килограм въглероден диоксид, който иначе щеше да бъде изпуснат в атмосферата. Важно е хората да си спомнят това, когато са в голямо задръстване или пък прекарват дълго време в чакане да пресекат държавна граница.
Как да не се допуска работа на автомобила на празен ход?
Като за начало, може да се изключва запалването, ако се чака повече от 10 секунди. Противно на общоприетото разбиране, рестартирането на колата не изгаря повече гориво, отколкото оставянето ѝ да работи на празен ход. Всъщност работата на празен ход само за 10 секунди губи повече гориво, отколкото рестартирането на двигателя. Честото рестартиране вече не е трудно за двигателя и батерията на съвременните автомобили, а и ако сравним разходите от износването и разходите за гориво, тези за гориво в пъти ги надвишават. Работата на празен ход всъщност увеличава общото износване на двигателя, като кара колата да работи по-дълго от необходимото.
През зимата често хората оставят колите си да работят на празен ход, за да се загрее двигателя и купето. По-добре е двигателя да се загрее докато колата се движи, а не това да се случва на празен ход. Модерните електронни двигатели не се нуждаят от предварително загряване, дори през зимата. Двигателят на автомобила загрява два пъти по-бързо по време на движение. Отоплителната система на автомобила доставя по-топъл въздух по-бързо също тогава, когато се движи. Ако пък се налага да се изчака дълго време на едно място, по-добре е да се паркира и да се влезе в някой магазин или топла сграда.
Поддържане на гумите правилно напомпани
Друг начин да се пестят емисии от автомобила е чрез поддържана на гумите правилно напомпани. Това може да намали въглеродния отпечатък на автомобила средно със 150 килограма на година. Освен че спестяват гориво и пари, и минимизират емисиите, правилно напомпаните гуми са по-безопасни и е по-малко вероятно да се повредят при високи скорости.
За да може човек да провери и регулира налягането в гумите на автомобила си, първо трябва да свали капачката на вентила и да натисне плътно манометър за гуми върху вентила. Следва да добави въздух или азот, за да се постигне препоръчителното налягане. Ако гумата е над препоръчителното налягане или случайно е препълнена, трябва да се изпусне въздух като се натисне металното стъбло в центъра на вентила с инструмента за измерване на гумата, с нокът или върха на химикалка. Когато налягането стане правилно, се поставя капачката на вентила. Същите действия се повтарят за всяка гума, включително за резервната. При това упражнение е важно гумите да се проверят за течове, износването на протектора, за пирони или други предмети, забити в гумите, срязвания или вдлъбнатини, неравномерно износване, издутини, разделяне на протектора и други нередности. Освен добре за околната среда, това е важно за безопасността на пътниците в автомобила.
Ако човек прави малки промени в действията си, като например да избира по-често да върви пеша, да не допуска автомобила му да работи на празен ход или да проверява дали гумите на колата са поддържани на правилното налягане, това може да даде положителен ефект върху качеството на въздуха, върху околната среда като цяло, но и може да даде отражение в пестенето на ресурси.