„Силата на отбора е всеки член. Силата на всеки член е екипът.” Фил Джаксън
За никого не е тайна, че добрата екипна работа води до много по-добри резултати от индивидуалната. Причината за това се крие в колаборацията – ако членовете умеят да работят заедно, техният индивидуален потенциал се увеличава неимоверно. За да оптимизират работата на екипите си, ръководителите трябва да създадат подходяща работна среда чрез изграждане на навици и определена култура на работа в унисон с ценностите и целите на компанията.
5-те динамики
Брайън Уел, директор на отдел „Aнализ на хората“ в Google, вярва, че задълбочено разбиране на човешкото поведение заедно с внимателно изработени експерименти, измерване и анализи създават ефективни човешки практики. От над 10 години Уел и екипът му изследват настроенията на служителите, лидерството, сътрудничеството, производителността и благосъстоянието на работната сила. Той стига до извода, че не толкова индивидуалните качества, а динамиката на екипа е основополагаща за продуктивността, и извежда 5 ключови характеристики на успешните отбори:
- Психологическа безопасност – членовете на екипа се чувстват сигурни да поемат рискове и да бъдат уязвими един пред друг;
- Надеждност – членовете на екипа вършат нещата си навреме и отговарят на летвата за съвършенство;
- Структура и яснота – екипът има ясни роли, планове и цели;
- Значение – работата е важна лично за членовете на екипа;
- Въздействие – членовете на екипа чувстват, че работата им има значение и създава промяна.
За резултатите от изследването си Уел споделя:
„Усещането за психологическа безопасност… Отборите, които се справиха най-добре, бяха тези, в които можете да влезете и да се чувствате в безопасност да бъдете уязвими. Можете да допринесете с идея, която е напълно различна от тази на всички останали, и ще бъдете взети под внимание, ще бъдете подкрепени и няма да има очерняне.
След това има надеждност – дали вашите колеги действително ще доставят това, което трябва, когато трябва да го направят. Колко ясно са дефинирани ролите в екипа и колко ясни са вашите цели. Очевидно колкото повече, толкова по-добре. Ако членовете на екипа чувстват работата си значима и вярват, че тя оказва влияние върху организацията и света, всички тези неща заедно допринасят за ефективността на екипа.“
Комуникацията
Важен компонент за изграждането на успешен екип е отворената комуникация. Това означава служителите да могат открито да общуват с колегите и с ръководителите си, да споделят идеи, притеснения и проблеми, както и да дават свободно предложения за подобрения. В екипа трябва да има честност и откритост – давайте обратна връзка и търсете такава от служителите си. Така ще знаете къде и как можете да подобрите работата на екипа.
Съвети за повишаване на отворената комуникация
- Позволете неформални срещи в работно време – кратките почивки и кафепаузи могат да заздравят значителното връзката между членовете на екипа, което ще увеличи и ангажираността им по време на работа.
- Предоставете инструменти, чрез които всеки може да изрази мнението си. Това може да е кутия в офиса, в която да събирате анонимно препоръки и мнения, или пък онлайн пространство като блог, чат канал или апликация на телефона.
- Организирайте забавни активности след работно време – пикник в парка, вечеря или цял тиймбилдинг уикенд, проучете нагласите на служителите си и изберете по кой начин можете да ги зарадвате след работа, докато помагате за сплотяване на колектива. или просто да поканите всички на питие след работно време, зависи от вас.
Ясно определени отговорности и колаборация
За да вървят работните дейности гладко, всеки член от екипа трябва да е наясно с определената роля, която изпълнява. Разпределението на отговорностите дава нужната структура за продуктивна и целенасочена работа. При организация на работния процес насърчете сътрудничеството – давайте споделени отговорности, те помагат работата да се изпълни по-бързо, а допълнителният набор от гледни точки осигуряват по-качествено изпълнение на поставените задачи.
Конкретни цели с ясно дефиниран резултат
Когато поставяте цели, дайте конкретика на очаквания от вас резултат – какво точно трябва да се направи и кога. Например целта „Да правим повече продажби“ звучи като дългосрочно пожелание, но липсата на ясна рамка за изпълнение прави задачата трудно осъществима. Ако ориентираме целта към резултата, тя би изглеждала така: „Да направим 20 продажби до края на седмицата“. Поставянето на разумен срок и даването на точно описание на очаквания резултат ще подобри значително работния процес. Високопродуктивните екипи работят предимно върху цели, ориентирани към резултат, защото именно така могат да измерят най-добре своята продуктивност и постигнат успех.
Споделяне на опит
В повечето случаи стремежът е към споделяне на постиженията. Но провалите също са опит, от който можем да почерпим много. Насърчете хората от екипа да не се срамуват да разкажат и за негативни случки и грешки в работата. Това ще помогне на колегите им да се поучат от тях и да не се допускат повече същите грешки. Поздравявайте и за малките победи – така ще покажете, че наистина цените ежедневните усилия на екипа си и че вярвате в значимостта на всяко постижение, независимо колко голямо е то. Всеки човек може да бъде невероятен източник на знания, стига да знаем как да го подтикнем да разкрие ценния си опит.
Адаптивност
Много важна черта на издръжливите екипи е гъвкавостта. Тя им позволява лесно да се адаптират към нова ситуация в случай на криза или неочаквани събития. Добре е членовете на екипа да са наясно с работата на всеки един и в случай на внезапно отсъствие да могат да реагират адекватно и да приспособят работата към новите условия. Екипът, който не се страхува от промяната и е винаги готов да действа, е високопродуктивен и надежден.
Изкуството да си почиваш
Забавлението и качествената почивка са от изключителна важност за усърдната и качествена работа. Добре е офис пространството да разполага с кът за отмора, където служителите да отдъхват между задачите. Там може да разположите занимателни игри (като дартс, тенис на маса, футбол на маса и др.), с които да разнообразите екипите в натовареното ежедневие.
Добре прекараното време през обедната почивка може да увеличи продуктивността значително, а смехът – настроението на целия екип.
Златните правила
Почивката след работа също играе огромна роля. За да сте сигурни, че служителите ви имат достатъчно време да възобновят силите си в извънработно време, може да заложите на следните „златни правила“:
- Уважавайте работното време – понякога има неотложни задачи, заради които се налага доработване след края на работния ден, но не позволявайте това да се случва регулярно. Когато покажете, че уважавате времето за почивка на служителите си, те се отплащат с повишена мотивация и продуктивност.
- Не търсете по работа хората, които са в почивка – освен ако не е наистина крайно наложително, не притеснявайте хората от екипа си, когато не са в офиса, било то с имейли, съобщения или обаждания. Работните разговори късно вечер или по време на ваканция причиняват допълнително стрес и възпрепятстват служителите ви от въможността да си починат качествено. Рано или късно това ще рефлектира негативно върху работата на целия екип.
- Слушайте служителите, които ви молят за отпуска – не е лесно да признаеш, че имаш нужда от почивка, било то кратка през работния ден или неколкодневна ваканция. Затова когато вашите служители дойдат при вас с подобна молба, вземете я насериозно. Хората, които не си взимат достатъчно почивка, могат да развият депресия или бърнаут, което да лиши екипа ви от добрата им работа за дълъг период от време.
Продуктивният екип е щастливият екип, този, в който има доверие и взаимно уважението. Насърчавайки хората да си помагат, да си споделят и да не се страхуват от грешки, вие създавате една сигурна среда, в която служителите ви могат да се развиват, да бъдат ефективни, креативни и да носят ползи за целия екип.