По време на COVID-19 дистанционната и хибридната работа се утвърдиха и дори продължиха след края на пандемията. В момента тези модели се използват като средство за привличане на служители, тъй като облагодетелстват и работниците, и работодателите, а и допринасят за баланса между работа и личен живот. Служителите, които предпочитат тази възможност, твърдят че пестят време, защото не им се налага да пътуват.
Но тази привлекателна алтернатива носи и потенциални предизвикателства. Например технологични проблеми и понижена продуктивност, според списанието за човешки ресурси HR News.
Правата и задълженията са двустранен процес
Гладкото изпълнение на работния процес зависи от работодателя и служителя. Задачата на компанията е да предложи ясни правила и условия, а служителят има ангажимента да ги изпълнява и да подсигури съвестното им изпълнение.
Често фирмите подсигуряват техника за персонала си, но трябва да е регламентирано, че работникът ще я поддържа в добро състояние и ще я използва за целите на работата.
Поверителността и IT сигурността също играят ключова роля, предвид санкциите за неспазването им. В реда на нещата е работодателят да изисква гаранция от персонала си, че информацията се съхранява на сигурно и безопасно място.
Притеснението на немалко бизнес лидери е, че вкъщи служителите имат навици, които не са приемливи в офис среда. Например играене на игри и употреба на социални медии, когато трябва да се върши работа. Някои работодатели инсталират софтуер, за да следят кога служителят работи и кога не. При подобно решение задължително трябва да се информира персоналът.
Здравословната работна среда е ключова
Служителите, които се чувстват ценени, не са претоварени от задълженията си и се идентифицират с културата на организацията. При тях се наблюдава повече продуктивност, ниска вероятност да напуснат и склонност да говорят положително на потенциални кандидати. Това е трудно постижимо при дистанционната работа, така че се налага организацията да се консултира с HR агенция. Така се осигурява културна интеграция, прозрачност и пространство за развитие.
Хибридната работа е ефективна за много организации, но първата стъпка е да се изяснят очакванията относно поведението на служителите, потенциалните санкции за неспазване на правила и осигуряване на перманентна подкрепа на служителите от всички нива. Така се гарантира, че те ще отговорят на тези очаквания и ще запазят ритъма на работния процес.