Франция и Испания се присъединиха към коалиция от държави, настояващи за облагане с данъци на частните самолети и полетите от премиум класа, за да наберат средства за действия в областта на климата и устойчивото развитие. Двете европейски държави обединиха сили с Кения, Барбадос, Сомалия, Бенин, Сиера Леоне и Антигуа и Барбуда.
„Целта на коалицията е да увеличи броя на държавите, които прилагат данъци върху самолетните билети, включително за луксозни пътувания, както и да се облагат с данъци частните самолети въз основа на най-добрите практики“, се казва в изявление на френския Елисейския дворец.
Инициативата беше стартирана в кулоарите на срещата на върха на ООН за развитие в Севиля на 30 юни.
Колко пари биха могли да съберат тези данъци?
Неотдавнашно проучване, поръчано от Специалната група за глобални такси за солидарност, изчислява, че облагането с данъци на горивото за частни самолети в световен мащаб може да генерира до 41 милиарда евро годишно. Добавянето на такси върху билетите от първа и бизнес класа може да донесе близо 37 милиарда евро повече.
Комбинираните усилия на коалицията биха могли да отключат над 78 милиарда евро годишно в подкрепа на проекти за устойчивост на климата и устойчиво развитие. Проучването също така предполага, че допълнителен, по-широк данък върху търговското реактивно гориво би могъл да увеличи тази сума до около 187 милиарда евро годишно.
Нови източници на финансиране
Тъй като много по-богати страни намаляват официалната помощ за развитие за по-бедните държави, някои търсят нови източници на финансиране, включително облагане с данъци на най-замърсяващите индустрии. Стартирала на COP28 през ноември 2023 г., Работната група за глобални такси за солидарност беше създадена, за да проучи нови видове данъчно облагане от замърсяващите сектори, които биха могли да помогнат на развиващите се страни да декарбонизират и да се адаптират към въздействието на изменението на климата. Лорънс Тубиана, съпредседател на секретариата на Работната група за глобални такси за солидарност, заяви, че новите такси върху премиум самолетите биха могли да наберат жизненоважни средства.
„В настоящия контекст всички са песимистично настроени, казвайки, че не можем да направим нищо. Това съобщение е доказателство, че можем да постигнем напредък“, заяви Тубиана.
Френският президент Еманюел Макрон заяви на срещата на върха в Севиля, че след като вече е постигнат напредък в корабоплавателната индустрия, следващата огромна крачка напред трябва да бъде за авиационния сектор.
„Присъствието на Испания в нашата коалиция е много добра новина и се нуждаем от все повече и повече държави. Имаме нужда тези, които са се възползвали от глобализацията, да допринесат повече за финансирането“, добави той.
Макрон призова също всички възможни държави да се присъединят към тази ключова международна рамка.
Защо фокусът пада върху частните самолети и първокласните полети?
Авиацията генерира повече от 2,5% от всички емисии на парникови газове, причинени от хората, и остава един от секторите с най-бързо нарастващите емисии. Частните самолети са особено замърсяващи. През 2023 г. те са отделили приблизително 19,5 милиона тона парникови газове, според проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) – повече от всички полети, излитащи от Лондон Хийтроу през същата година. След пандемията от COVID-19, първокласните пътувания рязко се увеличиха. Емисиите от частната авиация са се увеличили с 46% между 2019 и 2023 г.
Премиум кабините, включително първа и бизнес класа, имат по-големи седалки и повече място за краката, което означава, че по-малко пътници споделят емисиите от всеки полет. Това драстично увеличава въглеродния отпечатък на пътник. В резултат на това пътниците в първа и бизнес класа произвеждат до 3 до 4 пъти повече CO2 на километър от тези, които летят в икономична класа.
„Летенето е най-елитната и замърсяваща форма на пътуване, така че това е важна стъпка към гарантиране, че потребителите, които се възползват от този недостатъчно облаган сектор, ще бъдат накарани да платят справедливия си дял“, казва Ребека Нюсъм, глобален политически лидер на кампанията на Greenpeace International „Спрете проучванията, започнете да плащате“.
Глобално проучване на Greenpeace и Oxfam установи, че трима от четирима души подкрепят допълнителни данъци върху луксозните полети поради прекомерното им въздействие върху климата.