Количеството устойчиво авиационно гориво се планира да достигне 85% от цялото гориво в летищата в ЕС до 2050 г. В новия горивен микс ще влязат също водородът и електричеството. Евродепутатите коментираха, че използваното олио за готвене, синтетичното гориво и водородът трябва постепенно да се превърнат в норма за авиационно гориво. По този начин ще помогнат на ЕС да постигне климатична неутралност до 2050 г.
Европейската комисия даде предложение за 32% минимален дял от устойчиво авиационно гориво до 2040 г. И 63% до 2050 г., а евродепутатите увеличиха още повече тези стойности. Вземайки предвид потренциала на електричеството и водорода, ЕП прие от 2025 г. този дял да бъде 2%, през 2040 г. трябва да се е повишил на 37%, а до 2050 г. – на 85%.
Парламентът измени предложеното определение за устойчиво авиационно гориво, като включи повече видове. Към устойчивите авиационни горива спадат синтетичните, биогоривата, произведени от селскостопански и горски отпадъци, водорасли и биологични отпадъци, както и използвано олио за готвене. Добавените към дефиницията горива са рециклирани въглеродни горива, газ от преработването на отпадъци и остатъчни газове от производствения процес в промишлените инсталации. Като междинна стъпка до 2034 г. беше предложено да се включат към горивния микс временно и биогорива от животински мазнини и дестилати. Горивата, които бяха отхвърлени, заради несъответствие с критериите за устойчивост, са тези от фураж и хранителни култури, както и от материали, получени от палмово масло, соя и сапунен разтвор.
Към възобновяемите енергийни източници евродепутатите включиха и електричеството и водорода. Според новите проектоправила, целящи декарбонизация на въздушния транспорт, летищата трябва да улеснят достъпа до устойчиви авиационни горива, както и да изградят инфраструктура за зареждане с водород и с електричество.
„Авиацията е един от най-трудните сектори за декарбонизация. Днес показахме как се прави това и изпратихме силен и амбициозен сигнал към гражданите на Европа. Чухме ви, когато призовахте за действия в областта на климата, и работим колкото можем, за да постигнем една наистина зелена Европа.“ – коментира докладчикът на ЕП Søren Gade (Renew, Дания).
Парламентът предложи да бъде създаден и фонд за устойчива авиация от 2023 до 2050 г., за да се ускори декарбонизацията на авиационния сектор и да се подпомогнат инвестициите в устойчиви авиационни горива, иновативни технологии за задвижване на самолети и изследвания за нови двигатели. Планира се фондът да бъде допълнен от санкции, генерирани от прилагането на тези правила.
Като допълнителни стъпки за насърчаване на декарбонизацията на авиационния сектор и информиране на обществеността за по-екологична авиация, членовете на ЕП възложиха на Комисията да разработи до 2024 г. система на ЕС за етикетиране на екологичните показатели на въздухоплавателни средства, оператори и търговски полети.