Компаниите ще разполагат с 10 дни, за да обосноват твърденията за устойчивост на продуктите си или ще бъдат изправени пред „ефективни, пропорционални и възпиращи“ санкции, според проект на ЕС за репресии срещу зеленото измиване, предава The Guardian. Завишените твърдения за устойчивост и природосъобразност нараснаха заедно с обществената осведоменост за глобалното затопляне през последните години.
Компаниите и спекулирането им за устойчивост
Проучване на ЕС през 2020 г. установява, че 53% от твърденията за екологични продукти са „неясни, подвеждащи или неоснователни“. В друго проучване през същата година властите подозират, че 42% от гамбитите на екологични продукти са „фалшиви или измамни“.
Исковете за грийнуошинг могат да циркулират в пазарната среда, но обосноваващата директива за екологични искове, която предстои през март, ще принуди фирмите да се съобразят с нова правна рамка.
Европейската организация на потребителите (BEUC) заяви, че подкрепя плана за укрепване на органите за надзор на пазара, за да се бори със “зеленото” измиване. Но „бъдещият закон на ЕС за екологични искове ще бъде толкова добър, колкото и неговото прилагане“, смята директорът на BEUC Моник Гойенс.
Властите трябва редовно да контролират екологичните твърдения, да оповестяват публично констатациите си и да могат да глобяват компании, които подвеждат потребителите.“
Изтеклата директива не заема позиция относно това какви рестрикции трябва да приложат 27-те държави от ЕС. Гойенс добавя, че фрази като „въглеродно неутрален“ трябва да бъдат „изцяло забранени от пазара“.
Комисията отказа да коментира изтеклия проект, в който се казва, че се очаква законът да спести еквивалента на до 7 милиона тона въглеродни емисии за период от 15 години.
Служител на ЕС, говорещ при условие за анонимност, казва, че предвид предложената директива за овластяване на потребителите, законът за екологичните претенции „трябва да изчисти пазара на екологични претенции, който е малко свободен и измислен по отношение на това, което производителите казват за техните продукти. Тези предложения могат да подобрят това драстично”.
Понастоящем в ЕС се използват повече от 200 еко етикети, които се основават на различни методологии. Проучване на комисията установява, че половината от процедурите за проверка на етикетите са слаби или липсват.
Какво ще изисква новата директива?
Британските фирми, които изнасят за ЕС, ще трябва да следват новите правила за екологични искове, които Комисията очаква да струват на бизнеса в ЕС 9-10 милиарда евро.
Въпреки че Обединеното кралство и Франция вече имат правила за подвеждащи зелени реклами, кодексът на Обединеното кралство не дефинира напълно какво представлява „необосновано твърдение“, а френските закони се фокусират върху опасенията за климата – като „въглеродна неутралност“ – по-скоро отколкото върху общите проблеми на устойчивостта, според Антоан Оже, ръководител на програмата за глобални предизвикателства на Института за европейска екологична политика.
За сравнение, новата директива е определена като „най-специфичната и широкообхватна, тъй като трябва да изложи ясни дефиниции за това какво представляват екологични претенции и тяхното нарушение, заедно с точни критерии за това как да се обосноват и спазват такива претенции“, казва той.
Директивата задължава фирмите да обосноват екологични твърдения, като използват стандартизиран анализ на жизнения цикъл на продукта, който обхваща всички въздействия върху околната среда, с важни данни – включително сертификат за съответствие – достъпни за обществеността чрез QR код или уеб връзка.
Държавите от ЕС ще трябва да упълномощят или да създадат нови агенции, които да започват разследвания, да извършват редовни проверки и като цяло да прилагат новия закон, се казва в проекта.
Някои експерти предупредиха, че изтеклото предложение не регулира вида на методите за „премахване на въглерод“, които могат да бъдат приети в схеми за компенсиране.
Въглеродните кредити до голяма степен са безполезни
След като Guardian разкри, че повече от 90% от така наречените въглеродни кредити, използвани от фирми като Shell, са до голяма степен безполезни, надеждите бяха големи, че инициативата ще запуши дупката, оставена от друг предложен закон за зелена сделка на ЕС за сертифициране на отстраняването на въглероден диоксид.
Компаниите за изкопаеми горива ще могат да „компенсират“ емисиите си чрез проекти за премахване на въглероден диоксид, като например гори, които имат висок риск от обръщане поради гниене, изгаряне или преместване на север поради глобалното затопляне.
Тези закони, които премълчават какво компаниите, които купуват сертифицирани от ЕС премествания, могат да правят с тях, би било като да поканите учениците да оценяват собствените си домашни. Много е просто: огромното мнозинство от преместванията днес включват съхраняване на въглерод в природата. Въпреки заслугите си, те никога не трябва да дават безплатен билет за изгаряне на изкопаеми горива“, каза Ели Мичъл-Ларсън, съосновател на неправителствената организация Carbon Gap.
Бизнес организациите също така изразиха загриженост, че инициативата може да се припокрие с друго законодателство на ЕС за справяне със зеленото измиване.
ЕС трябва да избегне реалния риск от припокриване и противоречия със съществуващите инициативи.
Европейската бизнес общност очаква ЕС внимателно да обмисли и обоснове всички допълнителни правила в това вече регулирано пространство в духа на „по-доброто регулиране“, категоричен е Педро Оливейра, директор по правните въпроси на BusinessEurope.
Служителят на ЕС каза, че е имало известно припокриване с други предложения, тъй като служителите на Комисията първоначално са били инструктирани да подготвят законодателни файлове по подобни теми за различни комисари.
Прочетете още: