Преговарящите от Европейския парламент и Европейския съвет сключиха сделка, която цели декарбонизиране на авиационния сектор. Ключовата мярка в рамките на сделката ReFuelEU Aviation изисква постепенното смесване на по-устойчиви авиационни горива (SAF) с керосин, пише Euronews.
Какво означава сделката за авиокомпаниите в ЕС?
SAF трябва да съставлява 2 % от горивото, доставяно на летищата в ЕС до 2025 г. и да се увеличи до 70 % до 2050 г. Освен това новият микс от реактивни горива на ЕС ще трябва да съдържа и минимален дял от най-модерните и екологични синтетични горива, който поетапно да се увеличава.
Чрез тази мярка се предвижда намаляване на емисиите на въглероден диоксид от самолетите с около две трети до 2050 г., в сравнение със сценарий „без действие“, според Европейската комисия.
Операторите на въздухоплавателните средства, които излитат от летищата в ЕС, вече ще бъдат призовани да зареждат гориво само когато е необходимо за полета. Така ще избегнат излишното зареждане със SAF. Тази практика, известна като „танкетиране“, може да доведе до повече емисии, тъй като натоварва летателното устройство и води до изтичане на въглерод.
Летищата ще трябва да гарантират, че тяхната инфраструктура за зареждане е налична и годна за разпространение на SAF.
Междувременно през 2025 г. ще навлезе етикет на ЕС за устойчивост на полетите. Той ще изисква авиокомпаниите да посочват очаквания въглероден отпечатък на пътник и количеството въглероден диоксид на километър. Така пътниците могат да направят по-устойчив и по-информиран избор.
Всички приходи, които са събрани от глоби за несъответствие от авиокомпании, летища или доставчици на гориво, ще бъдат вложени в устойчиви практики. В това число научни изследвания и иновации за преодоляване на ценовата разлика между устойчивите и конвенционалните горива.
Европейският комисар по транспорта Адина Валеан приветства споразумението.
Преминаването към устойчиви авиационни горива ще подобри нашата енергийна сигурност, като същевременно ще намали зависимостта от вноса на изкопаеми горива. Така Европа ще стане лидер в производството на иновативни чисти горива в световен мащаб. SAF ще създаде над 200 000 допълнителни работни места в ЕС, главно в сектора на възобновяемите енергийни източници“, казва тя.
Декарбонизация в действие
Ние създадохме равни условия чрез хармонизирани правила и запазихме въздушната свързаност на ЕС. С този регламент декарбонизацията на авиацията е по-близо”, категоричен е Хосе Рамон Бауза Диас, член на Европейския парламент.
Споразумението, което сега трябва да бъде официално одобрено от членовете на ЕП и държавите-членки, е част от регламента Fit for 55. Той има за цел да намали емисиите в ЕС с поне 55% до 2030 г. и блокът да стане въглеродно неутрален до средата на века.
Намаляването на емисиите на транспортния сектор се смята за решаващо, тъй като той е вторият по големина източник на емисии в блока и е отговорен за една четвърт от всички емисии.
Авиацията съставлява над 13 % от всички транспортни емисии, на второ място след автомобилния транспорт. Нейните емисии са нараснали с 5 % на годишна база между 2013 г. и 2019 г., преди пандемията от COVID–19 да спре сектора.
Прочетете още:
Universal Hydrogen завършва първия по рода си полет с водородни горивни клетки