Емисиите на парникови газове във въглеродно-интензивните сектори, обхванати от Системата за търговия с емисии на ЕС (EU ETS), са намалели с 5% на годишна база през 2024 г., достигайки приблизително 50% намаление от създаването на ETS през 2005 г., показва нов доклад, публикуван от Европейската комисия.
Създадена през 2005 г., ETS определя цена на въглеродните емисии за ключови сектори с интензивни парникови газове, включително производство на електроенергия и топлина, петролни рафинерии, стомана, цимент, хартия, химикали и търговска авиация, наред с други.
През 2023 г. законодателите на ЕС се съгласиха да разширят обхвата на системата, като повишат преките намаления на емисиите, изисквани от обхванатите сектори, и разширят системата към нови сектори. Очаква се EU ETS да генерира приходи от приблизително 40 милиарда евро от 2020-2030 г.
Производство на електроенергия
Най-важният двигател за намаляване на емисиите на EU ETS е енергийният сектор, като емисиите от производството на електроенергия са намалени с 12% под нивата от 2023 г. Това намаление се дължи на увеличение на производството на електроенергия от възобновяеми източници с 8% и ядрена енергия с 5%, съчетано с намаление на газ с 8% и въглища с 15%.
Промишленост
Емисиите от енергоемката промишленост продължават да бъдат средно стабилни. Има обаче разлики между секторите. Емисиите в сектора на торовете са се увеличили например със 7%, докато емисиите в сектора на цимента са намалели с 5%. Тези разлики са резултат главно от промени в производствените обеми. Секторът на торовете частично се възстановява, като е увеличил производството си с 6% през 2024 г., докато секторът на цимента претърпя намаление на производството с 5%.
Авиация
Авиационните емисии, обхванати от EU ETS, са нараснали с около 15% в сравнение с 2023 г., отчасти поради разширяването на географското покритие (повторно включване на невътрешни полети до и от летища в най-отдалечените региони).
Морски транспорт
През 2025 г. корабните компании за първи път отчитаха емисии по EU ETS, след като системата обхвана и морския транспорт от 1 януари 2024 г. Отчитането все още продължава. Към 1 април корабните компании са докладвали около 72 милиона тона CO2 в обхвата на EU ETS. От тях около 40 милиона тона CO2 вече са отразени в регистъра.