В сряда европейските депутати ще гласуват по-високите норми за емисиите от автомобили и микробуси с цел постигане на нулеви емисии на пътя до 2035 г. Мярката е част от законодателния пакет „Подготвени за цел 55“ и заедно с други седем законодателни предложения в областта на климата трябва да реализират амбициите на ЕС в областта на климата.
Европейският съюз се е ангажирал с амбициозни цели в областта на климата и работи по законодателни предложения за тяхната реализация. Един от важните сектори е транспортът – той е единственият, в който емисиите на парникови газове в ЕС са се увеличили спрямо 1990 г. (с повече от 25%).
Транспортът отговаря за около една пета от общите емисии на ЕС, а най-голям дял от емисиите в сектора се дължат на сухопътния транспорт – през 2021 г. той е отговарял за 72% от емисиите на парникови газове от вътрешен и международен транспорт в ЕС.
Защо леки и лекотоварни автомобили
Пътническите автомобили и лекотоварните автомобили (вановете) генерират около 15% от общите емисии в ЕС. Затова налагането на по-стриктни ограничения на замърсяването от тях ще спомогне за постигането от ЕС на целите за климата, е становището на Европейския парламент.
Ситуацията към момента
Средните емисии от нови автомобили са били 122.3 грама въглероден диоксид на километър през 2019 г., което е под поставената цел от 130 г СО2/км за периода 2015-2019 г., но далеч над новата цел от 2021 г., която е 95 г СО2/км.
В същото време броят на електрическите автомобили, които не генерират емисии при придвижване, расте бързо – те са били 11% от новорегистрираните пътнически автомобили през 2020 г.
Нови цели
През юли 2021 г. Европейската комисия предложи намаляване на лимита за емисиите от нови автомобили и ванове с още 15% от 2025 г., след което предвижда намаляване с 55% на емисиите от нови автомобили и с 50% на емисиите от нови ванове към 2030 г. и достигане на нулеви емисии до 2035 г.
Целите са изразени в процентно намаляване на емисиите, тъй като новият стандарт от 95 грама СО2/км ще трябва да бъде преизчислен съгласно изискванията за по-реалистично измерване на емисиите при шофиране.
Българският евродепутат Андрей Новаков пусна анкета във Facebook, с която пита последователите си как да гласува на предстоящото заседание. Според него, ако мярката получи одобрението на Европарламента, това ще е краят на бензиновите и дизеловите коли, тъй като ще стане почти невъзможно на двигателите с вътрешно горене да изпълняват заложените норми.
Позицията на Парламента
Парламентарната комисия по околна среда подкрепи на 11 май целта, обявена от Комисията, за нулеви емисии на пътя до 2035 г. Депутатите искат от Комисията да подготви отчет за напредъка към постигането на целта до края на 2025 г., в който да бъде отразено въздействието върху потребителите и заетостта.
Освен това депутатите очакват от Комисията методология до 2023 г. за оценка на емисиите в рамките на целия жизнен цикъл на колите и вановете, включително от потреблението на гориво или енергия.
Докладът на парламентарната комисия по околна среда ще влезе в програмата на пленарната сесия на Парламента в началото на юни. След произнасянето на целия Парламент ще могат да започнат преговори с правителствата на страните в ЕС.