Ръстът в навлизането на електрически автомобили ще спести на Европа 20 милиона тона CO2 тази година, според нов анализ на кампанията Transport & Environment (T&E). Това е еквивалентно на емисиите, изпомпвани от осем въглищни електроцентрали, и представлява една положителна тенденция в един изключително труден за декарбонизиране сектор, добавя Евронюз.
Транспортът е единственият сектор, който все още произвежда повече емисии, отколкото през 1990 г., като изостава значително от другите тежки сектори – промишлеността, производството на електроенергия и сградите. В момента транспортът генерира около една трета от замърсяването в ЕС. Но последният доклад на T&E за състоянието на европейския транспорт разкрива, че емисиите най-накрая спадат.
“Екологичните политики на ЕС започват да сработват. Благодарение на преминаването към електромобили започваме да виждаме структурен спад в транспортните емисии”, казва изпълнителният директор на T&E Уилям Тодс.
Транспортният сектор на Европа е генерирал 1,05 милиарда тона CO2 през 2024 г. – по-малко от 1,1 милиарда тона през 2019 г. Това е спад от 5%. До голяма степен отговорно за това е навлизането на електрически превозни средства, като през последните няколко години то рязко се повиши, заменяйки бензиновите и дизеловите алтернативи.
„Сега не е моментът да се отменят екологичните мерки. За просперитета и сигурността на континента дори сега е моментът те да се удвоят“, добавя Тодс.
Електромобилите стават по-достъпни
Автомобилите са най-големите замърсители от транспорта с общо 450 мегатона CO₂ еквивалентни емисии годишно и представляващи 13% от общите емисии в ЕС. Електрическите превозни средства с батерии (BEV) вече са три пъти по-чисти от бензиновите автомобили и това само ще се подобри, тъй като електричеството, което ги захранва, става по-екологично, обясняват от T&E. Групата прогнозира, че ще има 8,8 милиона BEV по пътищата тази година, което означава, че един на всеки пет нови автомобила, продадени в ЕС, ще бъде с нулеви емисии.
Докладът приписва този напредък до голяма степен на стандартите на ЕС за CO₂ за автомобили, които осигуряват предвидимост за производителите преди целта за 2025 г. Индустрията е направила инвестиции, за да насочи производствените си линии към електромобили, докато батериите стават все по-евтини, което означава, че през 2025 г. ще видим по-достъпни и масови модели на пазара.
Има ли ЕС достатъчно точки за зареждане?
Липсата на точки за зареждане все още се разглежда от мнозина като пречка за закупуване на електрически автомобил. От T&E обаче твърдят, че инфраструктурата всъщност е в крак с навлизането на BEV.
Съгласно Регламента на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR), всяка страна има годишни цели, базирани на съотношението между общата мощност на зареждане и броя на електрическите автомобили по пътищата. Целта на блока за 2025 г. беше надхвърлена през 2022 г. и сега има повече от 1100 точки за зареждане.
Покрай магистралите 11 държави са постигнали целта на ЕС за осигуряване на точки за зареждане на всеки 60 км. AFIR също така насърчава инсталирането на инфраструктура за зареждане на електромобили в градовете, като Осло, Амстердам, Копенхаген, Брюксел и Любляна са водещи на този фронт.
Актуални проблеми
Електрическите автомобили обаче не са най-доброто решение за всеобхватния транспортен проблем в Европа. От една страна, тяхната производствена фаза все още е силно замърсяваща. С около 10 милиона нови превозни средства, продадени годишно, производството на електрически превозни средства (с изключение на батерията) е отговорно за около 50 Mt CO₂ емисии.
Въпреки напредъка по пътищата в ЕС, нарастващото замърсяване в небето подкопава усилията за намаляване на емисиите от транспорта, предупреждават изследователите. Европейските авиокомпании са отделили 143 Mt CO₂ миналата година, което е увеличение с почти 10% в сравнение с 2023 г. Емисиите от корабоплаването в Европа остават упорито високи при 195 Mt CO2e, констатира докладът, като и двата сектора са силно зависими от изкопаемите горива. Но след като корабоплаването вече е включено в въглеродния пазар на ЕС (ETS), двата сектора заедно ще съберат 5 милиарда евро приходи през 2024 г.
Вносът на изкопаеми горива остава основният енергиен източник за транспорта, като към 2023 г. 96% от суровия петрол и 90% от природния газ в Европа идват от чужбина, при това често от автократични режими и срещу огромни разходи.
„Европа бавно се освобождава от зависимостта си от петрола, но ние все още харчим стотици милиарди за внос от отвъдморските сили“, казва Тодс.