Не, няма грешка: електрическите коли са по-малко ефективни през зимата. Студеното време влияе върху работата на батериите, като намалява обхвата и принуждава собствениците да зареждат по-често. С ръста в продажбите на електрически автомобили всеки би се замислил – каква част от пробега се намалява при студено време и можем ли да ги използваме и при температури под нулата?
Краткият отговор на втория въпрос е “да”. Години наред продажбите на електрически коли в Норвегия са над 80%, въпреки че там зимите са доста студени, пише Auto Express. Част от компаниите, като например Renault, предоставят онлайн калкулатор на клиентите си, чрез който да пресметнат каква част от пробега се губи при по-ниски температури.
При положение че ползваме модела Zoe в нормални метеорологични условия (20 градуса по Целзий и шофиране със средни 50 км/ч), ще можем да изминем 376 км/ч. Ако температурите се понижат до 5 градуса и шофираме с пуснат климатик, ще можем да изминем около 301 км, или с над 20% по-малък пробег.
При лоши условия, като понижение на температурите до -5 градуса по Целзий, автомобилът ще измине 245 км с едно зареждане. Важно е да се отбележи, че колкото по-голяма e батерията, толкова по-големи са и потенциалните загуби.
Защо зимните условия намаляват ефективността на електрическите коли?
Ниските температури влияят неблагоприятно на батериите на електрическите автомобили, защото те зависят от химически реакции за съхранение и освобождаване на електричество. Литиево-йонните батерии, които най-често се ползват в този тип автомобили, работят, когато литиевите йони се движат от анода към катода, а студът забавя този процес и ограничава работата на батерията. А това може да намали пробега на колата драстично.
Дори и 245 км са достатъчни за част от шофьорите. При положение че пътувате на малки разстояния и имате възможност за зареждане на автомобила у дома или в офиса, ще можете да се възползвате от функции, като предварително загряване на колата, размразяване на прозорците и нагряване на седалките, преди да тръгнете на път сутрин.
Колите, оборудвани с термопомпи, работят по-добре през зимата. Тази технология отнема топлината от едно място, за да я достави на друго.
Влияят ли ниските температури на скоростта на зареждане?
Зареждането на кола в дъжд или сняг не е проблем. Това обаче не важи за студено време. От Tesla признават, че зареждането на автомобилите на зарядните им станции се забавя при екстремни метеорологични условия. Ето защо през зимата е добре да внимаваме не само за условията на пътя, но и да следите пробега на автомобила.
Прочетете още:
Десет електрически коли, които изминават между 500 и 800 км с едно зареждане