Норвегия ще прекрати продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили до две години, десетилетие преди Европейския съюз.
Страната е водеща в света по отношение на въвеждането на електрически превозни средства (ЕПС), а пътищата ѝ предлагат поглед към бъдещето на мобилността в Европа, пише Euronews.
Електрическите превозни средства вече представляват повече от 20% от всички леки автомобили в страната и почти 84% от продадените нови автомобили. Когато се отчитат и хибридите с възможност за включване към електрическата мрежа, цифрата е близо 90 %, според Норвежката пътна федерация (OFV).
За всички практически цели всичко друго, освен електрически пътнически автомобил, просто не е интересно за средния купувач на нов автомобил. Ние сме първата страна, която убива автомобила с вътрешно горене”, категоричен е главният изпълнителен директор на компанията Ойвинд Солберг Торсен.
За разлика от тях по-малко от половината от новите автомобили, продавани в ЕС, са електрически или хибридни. Как Норвегия зае челната позиция?
Електрическите автомобили на Норвегия през 90-те години
Според Солберг Торсен пътуването на Норвегия с електрическите автомобили започва сериозно през 90-те години на миналия век, когато страната започва да подкрепя Think – домашен компактен електрически автомобил, предназначен предимно за градско шофиране, който Ford Motor притежава за няколко години. Тогава Think успя да убеди норвежкото правителство да им предостави субсидии и да освободи електромобила от всички данъци за автомобили.
Електрическите автомобили се движеха безплатно по платените пътища, имаха безплатен паркинг и свободен достъп до фериботите”, казва Солберг Торсен.
Електрическите автомобили с батерии бяха освободени и от данъците върху добавената стойност и вноса, които традиционно са високи за автомобилите в Норвегия. Всички тези стимули създадоха благоприятна среда за навлизането на Think и нейните автомобили на пазара.
След това дойде Tesla
Първоначално обаче електрическите автомобили с батерии трудно набираха популярност и едва след въвеждането на Tesla Model S през 2012-2013 г. нещата наистина започнаха да се случват”, казва Солберг Торсен, който ръководи Норвежката пътна федерация от 2006 г. насам.
Електрическият автомобил Think City има сравнително малък пробег от 160 км и максимална скорост от около 100 км/ч, докато Tesla S предлагаше приблизително 426 км с едно зареждане и максимална скорост от 209 км/ч – заедно с повече пространство и по-луксозни характеристики. Тъй като Tesla Model S постепенно изгражда своя успех, други производители на автомобили виждат възможност и също започват да представят електрически автомобили с батерии.
Когато Nissan Leaf, E-golf, а също и Tesla Model S навлязоха на пазара, видяхме истинска промяна и особено от 2018 г. и 2019 г. до днес се наблюдава много рязък ръст”, казва Солберг Торсен.
Бумът накара норвежкия парламент да преразгледа стимулите и привилегиите, с които се ползваха електрическите автомобили, но “те все пак се съгласиха, че е много важно да ги запазят”, а част от обяснението е, че “разбира се, Норвегия е страна производител на петрол.
Смятахме, че – и все още смятаме – електрификацията на пътното движение е едно от основните средства за постигане на Парижкото споразумение”, посочва той.
Парижкото споразумение е правно обвързващ международен договор относно изменението на климата, приет през 2015 г., който постановява, че страните трябва да ограничат глобалното затопляне до много под 2 градуса по Целзий над прединдустриалните нива и да ограничат повишаването на температурата до 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива.
Той добави, че през последните години стимулите за закупуване на електромобили в Норвегия са станали малко по-неблагоприятни, отколкото преди, но нарастващото екологично съзнание и по-стабилната инфраструктура за зареждане са насърчили норвежците да приемат електромобилите като основен вид транспорт.
Надеждна мрежа за зареждане
Според Норвежката пътна федерация и Норвежката асоциация на електрическите превозни средства “основното нещо”, което трябва да се случи, за да се осигури бърз и истински преход към електрически транспорт, е създаването на цялостна инфраструктура за зареждане.
Ненадеждната инфраструктура за зареждане и удълженото време за изчакване, особено в периодите на пиково търсене, са проблем от самото начало”, казва Петър Хаугнеланд, помощник-генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически превозни средства.
В ранните етапи на прехода към електрификация, между 2010 г. и 2015 г., беше “много трудно да се намери електрическо зарядно устройство по главните пътища или в градовете”, разказва той. Повечето хора са зареждали автомобилите си у дома и са използвали електромобилите си за придвижване.
Но тъй като електрическите превозни средства започнаха да се отличават с по-големи батерии и по-голям пробег, което позволява на водачите да ги използват и извън ежедневното пътуване до работа и дори да отидат на почивка, нуждата от повече портове за зареждане в цялата страна стана все по-важна.
Новата група клиенти на електромобили също иска да използва автомобила за по-дълги пътувания, а също така, разбира се, хората, живеещи в жилищни сгради, които нямат зарядни устройства вкъщи, също се нуждаят от предложение за публично зареждане или поне да могат да зареждат на работа”, казва Хаугнеланд,
Норвежката асоциация за електрически превозни средства, известна също като Norsk Elbilforening на норвежки език, е организация с нестопанска цел с над 120 000 членове, които плащат годишна такса, за да подпомагат приемането и използването на електрически превозни средства. В замяна на това организацията активно работи с политиците, за да настоява за благоприятни политики и разпоредби за електромобилите.
Norsk Elbilforening е изградила национална база данни за зареждане, в която води статистика за всички места за зареждане в страната. Според тях нещата вървят “в правилната посока”.
Норвегия разполага с третата по големина обществена мрежа за бързо зареждане на електрически превозни средства в Европа след Германия и Обединеното кралство, чието население е над 10 пъти по-голямо.
Кое е най-голямото предизвикателство пред електромобилите?
Норвежката асоциация на електрическите превозни средства изчислява, че в момента има приблизително едно бързо зарядно устройство на всеки 100 електрически превозни средства в Норвегия – достатъчно, за да се предотврати безпокойството за обхвата сред новите и бъдещите собственици на електрически превозни средства. Хаугнеланд казва, че проблемът, на който сега трябва да се обърне внимание, е по-скоро сложността на плащанията и методите за зареждане на електромобили.
Единственото нещо в Норвегия, което не може да се плати с кредитна или дебитна карта, е бързото зареждане”, казва той и добавя, че зареждането на различни станции често е свързано с “джунгла от различни решения за плащане”.
Водачите на електрически превозни средства в Норвегия трябва да работят с различни доставчици на услуги за зареждане, като всеки от тях изисква регистрация в различни платформи и приложения. Процесът отнема време и води до дълги опашки на станциите за зареждане, каза Хаугнеланд.
Затова и ние работим по този въпрос”, посочва той, като отбелязва, че норвежкият парламент е решил, че от тази година всички станции за зареждане трябва да включват възможност за плащане с карта.
Ще настигне ли Европа някога Норвегия?
Солберг Торсен заяви, че бъдещето на електрическите превозни средства в Норвегия изглежда “доста светло”, като страната е на път да стане изцяло електрическа “много години преди Европа”.
Ще мине известно време, вероятно до 2040 г., докато видим голяма промяна в Европа”, прогнозира той.
Едно от предизвикателствата, които все още пречат на много европейци да купуват електрически превозни средства, е, че първоначалната покупна цена може да бъде значително по-висока от тази на конвенционалните превозни средства с вътрешно горене.
Но Хаугнеланд е уверен, че с разширяването на пазара на електрически превозни средства втора употреба, електромобилите ще станат по-достъпни и привлекателни за по-широка аудитория.
Прочетете още:
Възможно ли е до 2035 г. в България да има водородни автомобили?