Миналата година Британската група Coldplay започна своето екологично световно многогодишно турне „Music of the Spheres“. Заявката на групата беше, че те ще намалят емисиите на турнето с 50% спрямо данните от последното им турне през 2017 г.
Инициативата включва използването на зелена енергия, устойчиви горива, рециклиране и засаждане на едно дърво за всеки закупен билет. Според прессъобщение на групата, в първите 12 месеца емисиите от турнето са с 47% по-малко, докато резултатът е 5 милиона засадени дървета, или по едно за всеки закупен билет.
През 2022 г. бандата посети Северна и Южна Америка и Европа, а турнето за 2023 г. ще бъде само в Европа. „Music of the Spheres“ вече има обявени дати за 2024.
Според данните, до момента Coldplay са спестили 553 тона въглеродни емисии.
Специалните условия на екологичното турне на Coldplay
До сега няма установена норма в музикалния бранш за това какво значи „екологично“ турне, особено с мащаба на залите и стадионите от фенове на Coldplay. Много от мерките, които бандата използва, са нови, а събирането на данни за емисии все още е в своя зародиш, особено в този сравнително малък мащаб.
За да подсигури достоверността на данните в доклада и ефективността на мерките за устойчивост, групата Coldplay използва помощта на експерти от Масачузетският технологичен институт (MIT) и тяхната Инициатива за решения за околната среда (Climate Solutions Initiative).
Според нашата оценка усилията на Coldplay са критични, научно издържани и качествени. Това е важна стъпка за постигането на въглеродно неутрални събития от този мащаб“, каза Професор Джон Фернандез от Инициативата.
Без въглеродни кредити
От друга страна, групата твърди, че няма да използва въглеродни кредити като начин за компенсиране на емисиите, защото все още няма достатъчно прозрачна регулаторна рамка за тях.
Вместо това, основните принципи за справяне с огромното количество емисии са следните: зелена енергия, енергийна ефективност, устойчив транспорт и кръгова употреба на ресурсите.
Мерките и тяхната ефективност
Голяма част от емисиите на турнето идват от транспорт и групата работи с GoGreen дивизията на DHL. Екипът е организирал голяма част от транспортните услуги с електрически камиони и товарни коли.
На самите концерти групата използва няколко техники за зелена енергия, включително соларни панели, батерии и биогорива. Може би най-интересната инициатива, обаче, са колелата с динамо кинетичните дансинги – инсталации, които произвеждат ток, когато хората танцуват.
Според доклада, концертите са произвели 15 киловат-часа ток до момента – достатъчен да захрани една от по-малките сцени на събитието и да зарежда електрониката и инструментите на екипа.
95% от концертите са имали безплатна вода за хора с бутилки за многократно ползване, а 66% от боклука, който са произвели, не е стигнал до сметище. Част от отпадъците са били рециклирани, а храните са били дарени за хора в нужда – 3,770 обяда и 73 килограма тоалетни материали.
Още по темата:
PepsiCo открива завод за екологично захранване в Полша, фокусиран върху кръговата икономика