Тази сутрин бившият шеф на Ауди, Рупърт Щадлер, призна вината си в скандала с фалшифицирани емисии на Volkswagen, в замяна на условна присъда от съда в Мюнхен. Щадлер е един от тримата изпълнителни директори на немския автомобилен гигант, обвинени в така наречения “Дизелгейт“ през 2015 г.
Американската Федерална комисия по търговия (FTC) разкри измамата, извършена с вградения софтуер за диагностика. През 2020 VW се съгласи да откупи или поправи 550 000 замърсяващи, дизелови коли в САЩ на стойност около 9.8 млрд. долара и глоба в размер на 4.3 млрд. от американското Министерство на правосъдието.
Какво реши съда?
Делото на Рупърт Щадлер започна през 2020 г. и до миналия месец неговата защита отричаше обвиненията. Според тях, той не е знаел, че превозните средства са с вградени мамещи устройства.
В средата на май, обаче, бившият директор реши да признае вината си в скандала, за да получи по-мека присъда от регионалния съд в Мюнхен. В противен случай, съдът е бил готов да го осъди на една до две и половина години затвор, предаде Дойче веле.
С това решение, Щадлер приема сделка за условна присъда от една година и два месеца и глоба от 1.1 милиона евро, ако се признае за виновен.
Какво е Дизелгейт?
През 2015 г. след сигнали от независими организации и държавни институции, немският производител на коли VW призна вината си по случая “Дизелгейт”. Конгломератът от компании, включващ Порше, Ауди, Шкода и Сеат, е инсталирал специален софтуер в колите, с ясното знание, че ще промени данните за емисии на милиони автомобили по целия свят, като ги направи да изглеждат по-малко замърсяващи. Устройството е карало колите да емитират по-малко азот в контролирана среда, но повече при нормална употреба на пътя.
Според проучване от 2022 г. 13 милиона коли от 200 различни модела, които произвеждат екстремни количества токсични и замърсяващи газове, са все още в движение по пътищата на Европа и Обединеното кралство.
Още по темата:
Държавата, в която вече не купуват дизелови и бензинови коли