Kакво вижда обществото, когато екоактивисти блокират път? Група която оказва натиск върху правителствата да защитят бъдещето, или група екофанатици, които пречат? Като се има предвид, че повечето хора се сблъскват с тези активности от втора ръка, зависи откъде черпят информация.
„Климатичната истерия“ в данни
Нов доклад на Института за стратегически диалог (ISD), цитиран в Euronews, разглежда какво влияние оказва изборът на медии. Мозъчният тръст анализира повече от 8000 новини, свързани с климата, в английски, френски и немски медии, за да види как те формулират действията в областта на климата.
Установено е, че 35 % от новинарските заглавия, публикувани в „алтернативни” издания, и 8 % в масови публикации насърчават поне един разказ за „антиклиматичен активизъм”. Алтернативните сайтове са тези, които се описват като опозиционни на масовото отразяване.
„Климатичната истерия“ се появява в общо 499 заглавия, което го прави най-често срещаният разказ, който анализаторите идентифицират чрез използване на базирани на ключови думи търсения в онлайн историите. „Климатични терористи“ и „климатични елити“ бяха другите два наратива, под които те групираха фрази.
Но се използва цял речник от унизителни термини „психично болни“:
Използването на недиференцирана или клеветническа реторика е ключова част от стратегията за забавяне на климата, която е насочена към легитимността на всеки активизъм или застъпничество“, пише авторът на доклада и анализатор на ISD Сара Бундцен.
Тя допълва, че подобни тактики не трябва да се отнасят до науката или дори до конкретни решения или технологии. Вместо това те описват онези, които изискват спешни и решителни действия, като психически нестабилни, квазирелигиозни фанатици, заплахи за сигурността или част от подли конспирации.
Въпреки че някои от тези изображения могат да звучат смешно необмислено, разбира се, има реални последици в начина, по който отразяването на климата подхранва обществения дебат.
Медийната екосистема служи само за намеса в публичния дебат по ключови въпроси на политиката като темпото и мащаба на нетните нулеви преходи“, казва Бундцен.
Така че какъвто и да е медийният апетит на обществото, ето основните тенденции, които трябва знаете.
Подигравките с „климатичните истерии“ се увеличават
Подигравките с „климатичните истерии“ се увеличиха, когато действията станаха все по-изкусни.
ISD съобщава, че „климатичната истерия“ е най-известният разказ за антиклиматичен активизъм сред 8 698 медийни истории, които разгледа, всички публикувани между 1 ноември и 15 декември 2022 г.
Подигравателният език от този вид включваше описания на „идиоти“, „изроди“ или „луди“, като дясно ориентираният британски таблоид The Sun нарече протестиращите Just Stop Oil „култ към края на света“.
Към края на 2022 г. климатичните активисти се фокусираха върху музеите и художествените галерии. Активистите от Just Stop Oil, които хвърлиха супа по картина на Ван Гог – десните издания засилиха употребата на язвителни термини. Въпреки, че идеята на активистите, беше да покаже, че гневът на обществото трябва да е насочен към климатичните изменения, а не върху демонстрацията в музея. Важно е да се отбележи, че картината е със защитно стъкло.
В германските медии феноменът на активистите, които се залепват за улици или обекти, породи термина „Klima-Kleber“ (лепители на климата), споменат повече от 200 пъти както в масовите, така и в алтернативните медии. Последният направи една крачка напред „Klima-Kröten“ (климатични жаби).
Междувременно френскоезичният мейнстрийм канал BFMTV нарече протестите „une explosion de crétins“ (експлозия на идиоти).
Защо „климатичният тероризъм“ е по-често срещан в германските медии?
Определянето на активисти като „климатични терористи“ се оказа особено изразено в германските медии. От общо 418 заглавия, свързани с този разказ на всички езици, по-голямата част (около 80%) са публикувани от сайтове на немски език.
Всъщност „Klimaterroristen“ беше толкова широко използван през 2022 г., че немски лингвисти и журналисти гласуваха израза за „Unwort“ (не-дума) на годината в Германия.
Има специфичен контекст за това, според Бундцен, тъй като бяха направени сравнения с бившата лява екстремистка група Rote Armee Fraktion (RAF), която извърши смъртоносни терористични атаки през 70-те и 80-те години в Германия.
Случайната смърт на велосипедист в Берлин миналата година също беше използвана за оклеветяване на протестиращите, след като задръстването, причинено от блокада на пътя, забави пристигането на спасителна кола на мястото на инцидента наблизо.
Бундцен проследява начина, по който рамката за „екстремизъм“ прониква във френски и английски езикови издания, като британският таблоид Daily Mail предполага, че активистите ще причинят „безброй смъртни случаи“.
Последваха истории, призоваващи за по-строги наказания за климатичните активисти.
Разказът за „климатичните елити“ главно в английски издания
„Климатичните елити“ беше третият ключов наратив на антиклиматичните активисти, който ISD проследи в медиите. Общо 175 заглавия свързват климатичния активизъм с идеята за „лицемерни глобални елити“, които се опитват да наложат своята предполагаема „будност“ на гражданите.
Анализаторите установиха, че англоезичните алтернативни издания предават по-голямата част (около 70 %) от този тип истории. Заглавията, обявяващи стартирането на „климатични блокировки“, попадат в тази група, както и твърденията, че Грета Тунберг се стреми към „унищожаването на Запада“.
Френските медии бяха склонни да приемат по-политическа рамка – изхвърляйки критиката на динята, за да намекнат, че еколозите тайно прокарват социалистически дневен ред.
ISD добавя, че останалите 65 % от заглавията в алтернативните издания все още до голяма степен дискредитират необходимостта от действия в областта на климата.
Прочетете още:
15 500 деца и родители в България ще получат достъп до ключови социални услуги