Европейската комисия представи днес новите, по-строги екологични правила за новите автомобили, продавани в Блока. Опитвайки се да намали още замърсяването на въздуха, Комисията ще започне да следи и замърсяването, което причиняват спирачките и гумите на автомобила.
Новите екологични изисквания трябваше да бъдат обявени преди месец, но бяха отложени за пореден път.
Какво обхваща Евро 7
Предвижда се новите правила да влязат в сила от 2025 г. за леките автомобили, а от 2027 г. – и за камионите и автобусите, предава БТА. Комисията иска занапред да се оценява замърсяването не само от работата на двигателя, но и от спирачните накладки и гумите на превозните средства.
Стандартът Евро 7 ще важи за всички новопроизведени автомобили, независимо какво гориво използват. Той ще включва проверки за замърсяване при повече условия, включително високи температури на околната среда. Ангажиментът на производителите ще продължава и след момента на производство на автомобила.
С въвеждането на тези правила се очаква намаляване с 35% на замърсяването от леките автомобили и с 56% от автобусите и камионите. Предвижда се новите правила да оскъпят автомобилите с до 150 евро, а камионите – с около 2600 евро. Според ЕК всяко евро, изхарчено за новия стандарт, ще доведе до спестяването на 5 евро от разходите за здравеопазване и защита на околната среда.
Краят на дизеловите коли?
Въвеждането на новия стандарт Евро 7 на практика ще извади от пазара автомобилите с вътрешно горене, тъй като с настоящите технологии бензиновите и дизеловите автомобили не могат да го покрият. Така например изискването за емисиите на азотни оксиди (NOx) се понижава до 0.03 гр/км, докато според експерти конвенционалните коли могат да слязат докъм 0.06 гр/км.
Тоест за покриване на нормата автомобилът или ще трябва да е електрически, или поне хибриден. Стандартът се приема като “последният пирон в ковчега” на дизеловите коли, които на практика трябва да спрат да се продават в ЕС от 2025 г. Де факто обаче двигателите с вътрешно горене ще бъдат забранени окончателно през 2035 г. и ако някоя компания успее все пак да влезе в границите на екологичния стандарт, тя може да ги произвежда дотогава.
Преди седмици главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес призова Комисията да не приема новия екостандарт, защото това само ще затормози производителите, които ще трябва да инвестират повече. Той е на мнение, че процесът по електрификация е започнал и до няколко години всички нови коли ще са електрически, а те не отделят тези вредни елементи.