ESG News

ЕП одобри забраната на бензиновите и дизелови коли

Депутатите гласуваха до 2035 г. емисиите въглероден диоксид от новите автомобили да намалеят със 100%

Споделяне:

Европейският парламент де факто забрани продажбите на нови бензинови и дизелови коли от 2035 г. Мярката беше приета с 339 гласа „за“ срещу 249 „против“ и 24 въздържали се на сесия в Страсбург. Въпреки гласуването на второ четене законопроектът все още не е окончателен закон, тъй като предстоят преговори със страните от ЕС.

Но гласуването подкрепя ключовия стълб от плана на Европейската комисия да намали нетните емисии парникови газове с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. – цел, която изисква по-бързи действия в тази посока в промишлеността, енергетиката и транспорта.

В момента автомобилите отделят 12% от всички въглеродни емисии в 27-членния блок на ЕС, докато транспортът като цяло представлява около една четвърт.

Целта е да се ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и да се насърчат производителите на автомобили да инвестират сериозно в електрификацията. За целта се подготвя друг законопроект на ЕС, който ще изисква държавите да инсталират милиони зарядни устройства.

„Закупуването и шофирането на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите“, каза Ян Хуитема, водещ преговарящ в парламента по политиката.

Неуспешен опит за компромис

Опитите на някои евродепутати да прокарат компромисно решение и целта за намаляване на емисиите да падне до 90% до 2035 г. бяха отхвърлени. Европейска народна партия (ЕНП), най-голямата група депутати в парламента, се опита да размие предложенията, като позволи продажбите на хибридни превозни средства да продължат и след 2035 г.

Провали се обаче и опитът на Зелените да прокарат своята още по-амбициозна цел – 100-процентното свиване на емисиите от автомобилите да започне да действа от 2030 г.

Консерваторите не успяха да прокарат и изменения, които предвиждаха да се взима под внимание и свързания с производството въглероден отпечатък на автомобила, което потенциално би позволило на производителите да кредитират така наречените синтетични горива, направени с уловен въглероден диоксид или водород, произведен от възобновяеми източници.

След гласуването председателят на екологичната комисия на ЕС Паскал Канфин триумфално написа в Twitter:

„Автомобили със 100 процента нулеви емисии през 2035 г.! Силно приветствам гласуването за стандартите за CO2. Тази позиция на Европейския парламент е важна победа и е в съответствие с нашата цел за неутралност на климата.“

Германският представител на Зелените Михаел Блос също приветства гласуването, наричайки го ход, който едновременно ще защити климата и работните места в сектора.

Потребителските групи от своя страна приветстваха гласуването като „историческа и решаваща стъпка за предоставяйки климатични и финансови ползи от електрическите автомобили на европейците“.

„Амбициозните цели за намаляване на емисиите на CO2 стимулират автомобилната индустрия да предлага повече електрически автомобили в шоурумите“, каза Моник Гойенс, генерален директор на BEUC, организацията на потребителите в ЕС.

„Електрическото шофиране е от полза за климата и портфейлите на хората. Много потребители, които купуват колите си втора ръка, се стремят да спестят, като преминат на електричество, тъй като се възползват от по-ниските разходи за поддръжка и експлоатация“, каза тя в изявление.

Френският депутат от ЕНП Агнес Еврен обаче беше по-малко впечатлена от решение, което според нея „ще осъди промишлената дейност и ще накаже силно потребителите“.

Според Еврен законодателството ще предотврати комерсиализацията на високопроизводителните хибридни превозни средства или превозни средства, използващи биогорива, чието производство, според нея, може да се окаже по-евтино и по-малко замърсяващо от електрическите превозни средства.

Лобито на автомобилните производители

Производителите на автомобили, включително Ford и Volvo, публично подкрепиха плана на ЕС за спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Volkswagen също има за цел да спре продажбата на автомобили, завдижвани с дизел и бензин, в Европа до тази дата.

Но имейли, видени от Reuters, показват, че индустриални групи, включително германската автомобилна асоциация (VDA), са лобирали пред законодателите да отхвърлят целта за 2035 г., която според тях санкционира алтернативните нисковъглеродни горива и е твърде рано да се ангажират, предвид несигурното внедряване на инфраструктурата за зареждане.

„Нашите позиции са прозрачни. Нашата мисия е да разработваме най-добрите решения с всички участващи“, каза говорител на VDA.

Запишете се за нашия бюлетин

Споделяне

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ