Мярка известна като “Дойчланд” билета няма да помогне на Германия да достигне намаленията в транспортните емисии, в които се цели. Нов доклад на Федералната агенция за околната среда пред правителството твърди, че ефектът върху шофьорите е недостатъчен. Друг доклад на транспортното министерство, пък, твърди обратното, предаде Euractiv.
“Дойчланд” билетът представлява месечна транспортна карта на цената от 49 евро. Тя дава право на пътника да пътува с градския и междуградски обществен транспорт, включително влакове, из цялата страна. Мярката е популярна, но секторът продължава да бълва CO2 и властите решиха да вземат мерки в решение на Бундестага от юни. Транспортните емисии трябва да намалеят с 65% до 2030 в сравнение с 1990 г.
“Дойчланд” билетът не работи?
Транспортният сектор е много далеч от целта за намаляване на емисиите до 2030 г. Според прогнозен доклад на немската Федерална агенция за околната среда, “Дойчланд” билетът ще помогне много малко. Това го прави недалновидна мярка.
В това десетилетие, секторът ще надскочи въглеродния си праг с около 117 до 191 милиона тона CO2. Експертите отбелязаха, че големият диапазон се дължи на различни оценки за ефективност на мерките за справяне с климатичните промени между Федералната агенция за околната среда и транспортното министерство.
Прогнозата на агенцията сочи, че “Дойчланд” билетът ще доведе до спад на емисиите в рамките на 0.5 до 0.6 милиона тона на година – 4.2 милиона тона до 2030. Тази оценка е важна, защото мярката е доста скъпа за държавния бюджет на Германия. Основната ѝ цел, същевременно, е да убеди повече хора да слязат от колите си.
Транспортното министерство я намира за по-ефективна, обаче. Техните проекции предполагат общо намаление на въглеродните емисии от 22.6 милиона тона до 2030. Оптимизмът на министерството се дължи на презумпцията, че колкото по-дълго време се задържи мярката, толкова по-ефективна ще стане. Важно е да се отбележи, че билетът влезе в сила за пръв път през май месец тази година.
“Една от най-добрите идеи, които сме имали”
“Дойчланд” билетът е продължение на подобна немска инициатива от лятото на 2022 г. Тогава националните власти пуснаха месечна карта по 9 евро, която даваше на пътниците същите права. Билетът беше насочен към подпомагане на граждани, които страдат от високите цени на петрола, както и към стимулиране на вътрешния туризъм за бързо възстановяване на сектора след COVID-19.
Друга важна цел на мярката е повече хора да видят ползите на обществения и изгоден транспорт и да се откажат от колите си. Съответно, да спаднат транспортните емисии. Според немския канцлер Олаф Шолц, билетът за 49 евро е “една от най-добрите идеи, които някога са имали”.
С едно решение, ние едновременно подпомагаме целите си за климата и просперитета на държавата.“
Мярката се оказа изключително популярна и след дълги преговори немските народни представители се съгласиха на месечна карта за 49 евро, като политика-наследник.
Още по темата: