Целите на Германия за намаляване на емисиите на парникови газове с 65% до 2030 г. вероятно няма да бъдат постигнати, което означава, че по-дългосрочната цел за нетна нула до 2045 г. също е под съмнение, показват доклади на правителствени съветници по климата и Федералната агенция по околната среда (UBA), цитирани от Ройтерс.
Европейският съюз се стреми да бъде климатичен лидер и Германия си е поставила по-амбициозни цели от блока като цяло, но в много страни политиката и икономическата криза изместиха климатичната криза надолу в дневния ред.
Германия, най-голямата икономика в Европа, има за цел да намали емисиите си на въглероден диоксид с 65% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Миналата година нейните нива на CO2 вече бяха с 40% под нивото от 1990 г., но новите доклади показват, че това не е достатъчно.
Очакваното общо намаление вероятно е надценено“, каза в изявление във вторник Ханс-Мартин Хенинг, председател на Съветa от експерти по климата, който съветва правителството.
Германското правителство нареди 130 мерки в различни сектори
Секторите на сградите и транспорта не успяват да прилагат мерките, се казва в доклада на Съвета на правителствените съветници по климата. Сградният сектор се очаква да бъде с 35 милиона тона CO2 под целта до 2030 г., докато транспортният сектор се очаква да има излишни емисии между 117 милиона и 191 милиона тона в сравнение с правителствената цел.
Докладът на съветниците от вторник съвпадна с друг доклад от UBA, който установява, че Германия не може да стане климатично неутрална до 2045 г. въз основа на планирана и съществуваща правителствена политика за климата. Той изготви два сценария – един за текущата политика и един за планирания, според които ще бъдат постигнати само 82% и 86% от целевите съкращения на емисиите в сравнение с 1990 г.
Според сегашното състояние Германия все още ще отделя 229 милиона тона вредни за климата емисии на парникови газове през целевата 2045 г.“, се казва в доклада на UBA, цитиран от Ройтерс.
Обещанията на правителството
Министерството на икономиката заяви, че политиките, които прилага, откакто сегашното правителство встъпи в длъжност в края на 2021 г., ще намалят около 80% от излишните емисии на CO2, които според него са наследство от политиките на предишното правителство. Освен това се казва, че коалиционното правителство ще проучи констатациите на съвета, за да се опита да насочи страната към целта.
Под натиск от про-бизнес партията FDP, управляващата коалиция през юни се съгласи да смекчи законопроекта за постепенно премахване на отоплителни системи с петрол и газ от 2024 г. Промените ще допринесат за това строителният сектор да не постигне целите си, се посочва още в доклада.
Министърът на строителството Клара Гейвиц каза, че секторът отбелязва напредък, но се нуждае от подобрения в някои области, за да се преодолее разликата в емисиите, добавяйки, че мерките за защита на климата трябва да бъдат практични и изпълними, за да се избегне прекомерното облагане на хората.
Ние ще обсъдим препоръките и информацията от докладите, ще оценим планираните мерки и ще ги адаптираме непрекъснато“, казва Гейвиц в изявление, изпратено по имейл до Ройтерс.
Транспортният сектор представлява две трети от емисиите, които остават за намаляване, показва докладът на UBA. Според съветът предположенията, направени от министерството на транспорта относно ефективността на планираните и вече приложени мерки, като национален железопътен билет с отстъпка, допълнителна такса за CO2 върху пътните такси за камиони и увеличената работа от вкъщи, също са оптимистични.
Индивидуалният транспорт с частни превозни средства не е разгледан, така да се каже. И това в крайна сметка е пропуск в транспортната програма“, казва Бригите Нопф, заместник-председател на съвета, на пресконференция, представяща заключенията от доклада във вторник.
Министерството на транспорта заяви, че вече е въвело ефективни мерки за намаляване на емисиите, но климатичната неутралност може да бъде постигната само стъпка по стъпка в съответствие със социалната справедливост и икономическите въпроси.
Прочетете още: