Климатичните и екологични рискове са най-големите заплахи, пред които светът ще e изправен през следващото десетилетие, според Световния икономически форум. Повишаващите се глобални температури са едно от най-големите притеснения на бизнес лидерите, които считат това за основна пречка пред бързите действия по отношение на устойчивостта, показа проучване, осъществено преди началото на срещата в Давос.
Ако погледнем най-влиятелните 2 000 компании в света, те имат съвкупни приходи от 45 трилиона долара (41.3 трилиона евро), което е около 42% от глобалния БВП“, казва Изпълнителният директор на World Benchmarking Alliance (WBA) Гербранд Хаверкамп.
Според него, за тези компании работят около 1 млрд. души във веригите на доставки. Това е и причината тези дружества да се смятат за много влиятелни. Именно те обаче генерират емисии, които са по-големи от тези на отделни държави.
Хаверкамп е на мнение, че тези компании трябва да използват влиянието си, за да помогнат на човечеството да постигне климатичните си цели. Реалността – повечето не успяват да се справят с тази отговорност.
Не всичко е петрол и природен газ
От WBA измерват напредъка на най-големите 2 000 компании по отношение на постигането на целите на ООН за устойчиво развитие (SDG). Резултатите показват, че най-големи трансформации, за да се постигнат заложените цели, се наблюдават в области, като финанси, социални проблеми, природа, климат и храни. Следват градските системи, движени основно от компаниите от секторите недвижими имоти и строителство.
Едва 12% от поставените цели в момента се изпълняват. Това означава, че по отношение на бедността, неравенството между половете, изменението на климата и загубата на биоразнообразието, светът изостава сериозно.
Що се отнася до напредъка в областта на климата, петролната и газова индустрии трябва да положи още по-големи усилия за намаляването на генерираните емисии. Според Хаверкамп, големите компании, като ExxonMobil, Shell, Chevron и BP, не правят необходимото, за да поддържа човечеството глобалното затопляне под 1.5 градуса по Целзий.
Това не се отнася само за тези сектори“, казва той. Според него, около 1/3 от глобалните емисии се генерират от хранителните системи, но компаниите от сектора не са насочили усилия към постигане на нулеви нетни емисии и грижи за природата.
По думите на експерта това е много сложна индустрия, защото разчита на милиони фермери. Хаверкамп дава за пример компания, при която водещо е постигането на устойчивост, като датската фирма за чиста енергия Ørsted, показваща как може да се постигне напредък, но в същото време дружеството да остане печелившо. Автомобилната индустрия също направи големи крачки с реално ускоряване на положителните тенденции към устойчивост, посочва още той.
Четете още: