Северният италиански град Болоня въведе ограничение на скоростта от 30 км/ч за трафика в централните си части. Това е вторият град в страната, предприел подобно стъпка след Олбия през 2021 г. Целта на властите в Болоня е да се намалят пътните инциденти, както и да се ограничат шумът и замърсяването на въздуха. Въпреки това, решението беше прието от местните с протести, а министри от правителството изразиха скептицизъм относно ползите му за околната среда.
Защо Болоня се реши на това ограничение?
Градът намали скоростта за движение в центъра от 50 км/ч на 30 км/ч от 16 януари. Глоби от 29 евро ще се налагат на всички шофьори, движещи се с по-висока от позволената скорост от над 36 км/ч.
Бурно оспорваната мярка има за цел да подобри качеството на въздуха в града. Кметът Матео обяви решението, определяйки го като „революция за подобряването на качеството на живота“. Според него, това ще направи Болоня по-безопасен и устойчив град, подходящ за деца, семейства и възрастни хора.
Въпреки че не посочи името на града, италианският министър на транспорта Матео Салвини пренебрегна ползите за околната среда от ограничаването на скоростта.
Колите и бусовете не могат да са ни врагове. Шофирането с 30 км/ч не помага на околната среда“, посочи той. Според него, забраната за навлизане в центъра на хора, които не могат да си позволят Tesla, ограничава заетостта.
Как ограничението влияе на околната среда?
Ползите за безопасността от по-бавното шофиране са добре известни на всички, но въздействието върху планетата за момента е неясно. Главният преподавател в Университета на Нотингам Матю Уоткинс казва, че са необходими повече изследвания за въздействието на подобни мерки върху околната среда.
Някои доказателства до момента сочат, че замърсяването на въздуха може да е по-високо след въвеждането на мерките“, посочва той.
Според проучване на Imperial College London, превозните средства се движат с по-малко ускорения и намаления на скоростта в зони с максимална скорост от 32 км/ч, отколкото при такива с по-високи ограничения. По-бавното шофиране намалява емисиите на частици от износването на гумите и спирачките, които съставляват около 75% от замърсяването на въздуха от пътния трафик. Двигателите обаче са оптимално ефективни при шофиране с постоянна („крейцерска“) скорост, а не при ускоряване или забавяне. За повечето автомобили това е около 90 км/ч.
Кои други градове обмислят ограничаване на скоростта?
Италианските Милано и Парма също обмислят въвеждането на ограничения на скоростта от 30 км/ч, като това ще се случи още през настоящата година.
Четете още:
Само за десетилетие: Как в Париж намалиха колите с 40% и замърсяването на въздуха с 45%?