Почти една трета от 13-17-годишните в Обединеното кралство смятат, че изменението на климата е „умишлено преувеличено“, твърди проучване, поръчано от Центъра за противодействие на цифровата омраза (CCDH).
Нов доклад от големия технологичен наблюдател проучва как отричането на климата се споделя в YouTube – любимата социална медийна платформа на тийнейджърите. Това идва дни след доклада за глобалните рискове на Световния икономически форум, който предупреждава, че дезинформацията е сред най-големите краткосрочни рискове за глобалната сигурност.
Платформи като YouTube са разработили технология, за да монополизират вниманието на младите хора и не трябва да го насочват към отричане на климата“, казва Майкъл Ху, програмен директор за климатичната дезинформация в Friends of the Earth.
Какво представляват разказите за „новото отричане на климата“?
Изследователи от CCDH са забелязали изразена промяна в това, което те наричат „ново отричане“ на наративите около климатичната криза.
Старото отричане, казва групата, се основава на два ключови фалшиви разказа: че глобалното затопляне не се случва или че хората не го причиняват. Новото отричане се движи по три преобладаващи линии, които твърдят, че: климатичните решения няма да работят; науката за климата и движението за климата са ненадеждни; въздействието на глобалното затопляне е полезно или безвредно.
Учените спечелиха битката за информиране на обществеността за изменението на климата и неговите причини, поради което онези, които се противопоставят на действията в областта на климата, цинично пренасочиха фокуса си към подкопаване на доверието в решенията и в самата наука“, казва главният изпълнителен директор на CCDH Имран Ахмед.
CCDH казва, че тези истории – подкрепени от хора като канадския инфлуенсър Джордан Питърсън – сега съставляват 70 процента от цялото отричане на климата в YouTube, в сравнение с 35 процента през 2018 г.
Изследователите достигнаха тази цифра, като взеха набор от текстови преписи от повече от 12 000 видеоклипа в YouTube, свързани с климата, публикувани от 96 канала в продължение на почти шест години, между януари 2018 г. и септември 2023 г. След това те използваха AI модел, за да анализират преписите, като ги категоризират в различни форми на отричане.
YouTube „прави милиони“ от акаунти за отричане на климата
Google (собственик на YouTube) предприе значителна стъпка към обезсърчаване на съдържанието за отричане на климата през октомври 2021 г., когато забрани рекламите за – и монетизирането на – такива видеоклипове. Това беше предизвикано от опасенията на рекламодателите, които естествено не искаха техните реклами да се показват заедно с неточни твърдения за изменението на климата.
Но CCDH казва, че е открил реклами за наследени марки като Hilton Hotels и Nike във видеоклипове, съдържащи отричане на климата, както и платени реклами от благотворителни организации като Save the Children.
Новият доклад отправя три големи критики към YouTube. Първо, че платформата за социални медии потенциално печели до 13,4 милиона долара годишно рекламни приходи от канали, които е проучвала, които са публикували съдържание за отричане на климата.
Второ, правилата на YouTube не обхващат новите искове за отказ, които сега се преследват усилено от недобросъвестни актьори. И трето – YouTube не успява да наложи съществуващата си политика срещу монетизирането на видеоклипове, насърчаващи „старо отричане“.
Нашата политика относно изменението на климата забранява показването на реклами в съдържание, което противоречи на добре установен научен консенсус относно съществуването и причините за изменението на климата. Дебатите или дискусиите по теми, свързани с изменението на климата, включително относно обществената политика или изследванията, са разрешени. Когато обаче съдържанието премине границата на отричане на изменението на климата, спираме да показваме реклами в тези видеоклипове. Ние също така показваме информационни панели под съответните видеоклипове, за да предоставим допълнителна информация за изменението на климата и контекст от трети страни“, каза говорител на Youtube пред Евронюз.
След като разгледа съдържанието, маркирано от CCDH, YouTube обаче призна, че някои от споделените видеоклипове са нарушили политиката относно изменението на климата и премахна показването на реклами в тях.
Искат от Google по-сериозни действия – засегнати са младежи
Тъй като отричането на климатичните проблеми продължава да се разраства, тегленето на линията на правилното място е огромна задача за технологични гиганти като Google. Поради тази причина групите за кампании за невярна информация и дезинформация настояват да се предприемат още по-строги действия. Те казват, че особено тревожно е въздействието, което този вид съдържание оказва върху младите хора.
YouTube е най-широко използваната социална медийна платформа сред 13- до 17-годишните в САЩ, се казва в проучване на Pew Research Center миналия месец. 71 процента от тийнейджърите казват, че използват платформата за споделяне на видео ежедневно, включително 16 процента, които съобщават, че са на сайта почти постоянно.
Анкета, проведена от Survation за CCDH през март 2023 г., междувременно установи, че 31 процента от респондентите в Обединеното кралство на възраст 13-17 години са съгласни с твърдението „Изменението на климата и последиците от него целенасочено се преувеличават“.
Това нараства до 37 процента от тийнейджърите, които са били „сериозни потребители“ на социалните медии, което означава, че са съобщили, че са използвали която и да е платформа повече от четири часа на ден. Малко над 1000 деца бяха анкетирани за анкетата чрез онлайн интервюта.
Време е дигиталните платформи да се откажат да разширяват или монетизират цинично съдържание за отричане на климата, което подкопава вярата в нашия колективен капацитет да разрешим най-належащото предизвикателство пред човечеството“, казва главният изпълнителен директор на CCDH Ахмед.
Прочетете още:
Google се опитва да избегне глоба за 2.4 млрд. евро за неконкурентни практики