Плановете за въздушен влак без водач, който да минава през Берлин и да превозва пътници и стоки, са в ход като част от опитите на местната власт да повиши екологичността на германската столица, предава Гардиън.
Твърди се, че проектът, предложен от новото консервативно правителство на града, има достатъчна политическа подкрепа и според поддръжниците му ще помогне на Берлин да постигне целта си да достигне нетна нула до 2045 г.
Пилотният участък от магнитна левитирана железница (маглев) ще е с дължина между 5 и 7 км и се оценява на приблизителна цена между 80 и 85 млн. евро. Очаква се трасето да може да бъде използвано до две години“, обясни Дирк Щетнер, лидер на парламентарната фракция на Християндемократите (ХДС), който не пропусна да подчертае предимствата на магнитния влак пред съществуващите обширни подземни и надземни мрежи.
Във време, когато берлинската транспортна компания BVG има такъв недостиг на шофьори, че съкрати разписанието си с около 7%, Щетнер изтъкна факта, че самоуправляващият се влак е по-евтин и по-лесен за конструиране от подземна линия.
Еколозите обаче осъдиха плановете, противопоставяйки се на твърденията на ХДС, че влаковете са футуристични и вместо това ги нарекоха скъпи и изразходващи много енергия.
Поглед в миналото
Проектът се стреми да възкреси т. нар. M-Bahn от 80-те години на миналия век, от Кройцберг до Тиргартен в западната част на града. Участъкът беше демонтиран през 1991 г., две години след падането на Берлинската стена, за да се даде възможност за възстановяване на подземната линия U2, която беше изгорена от издигането на прословутата бариера от Студената война, която разряза града на две.
При неотдавнашно представяне на своите планове Щетнер каза, че има много идеи как на практика да се използва нов M-Bahn в град, който е запазил белезите от разделението.
Искаме да изберем добър тестов маршрут, който има смисъл от логистична гледна точка, и да гарантираме, че той остава като част от цялата мрежа и не се разглежда като временен“, заяви той.
Уте Бонде, ръководител на транспортната мрежа VBB, която свързва съседните федерални провинции Берлин и Бранденбург, изрази подкрепата си за плана и каза, че Берлин, който остава силно зависим от автомобилите, се нуждае от новаторски идеи, за да убеди хората да напуснат своите коли и да използват алтернативните влакове.
Това може да бъде полезно разширение на съществуващите железници в града. Въздушният влак е тих, по-евтин, може да бъде конструиран като повдигнат или нисък влак и може да работи със слънчева енергия“, каза тя пред радиостанция RBB24.
Негативни реакции
Еколозите обаче поставиха под съмнение верността на аргумента, че изграждането на M-Bahn ще допринесе за по-добро опазване на климата. Вместо това те призоваха за разширяване на съществуващата обширна инфраструктура от надземни и подземни влакове, трамваи и автобуси.
Тилман Хойзер от Асоциацията за опазване на околната среда и природата определи идеята за
подигравка за всички, които сериозно искат бързо да подобрят действията, свързани с климата“. Не може да е наша цел да финансираме абсурдни проекти като този”, добави той.
Хойзер призова за по-внимателно обмисляне на използването на фондовете за климата.
Кризата с климата е твърде голяма заплаха, за да си играем с нея, сякаш е извинение за малко забавление. Фантастичните проекти, направени от бетон, няма да допринесат с нищо за целите за опазване на климата“, смята той.
В средата на 90-те години имаше планове за първия участък с магнитни релси, който да свързва Берлин и Хамбург за по-малко от час. Проектът, който имаше много противници, включително еколози, беше изоставен през 2000 г. поради опасения за разходите.
Новият проект на M-Bahn може да стане жертва на подобна липса на финансиране на фона на несигурността относно бъдещето на фондовете на федералното правителство за климата, своя дял от които правителството в Берлин се надяваше да използва.
Миналия месец германският съд блокира плана на федералното правителство да прехвърли остатъчните средства от ерата на Covid за финансиране на проекти за справяне с извънредната климатична ситуация.
Берлинският ежедневник Taz пък нарече „наглост“ идеята проектът да бъде финансиран от фондове за климата.
Прочетете още:
Инсталациите за възобновяема енергия в Германия през 2023 г. отбелязват рекорд