Намаляването на трафика в Барселона с 25% би предотвратило 200 преждевременни смъртни случая годишно, се твърди в ново проучване, цитирано от Евронюз. Испанският град има най-високата гъстота на автомобили в ЕС – почти 6000 автомобила на квадратен километър, показва изследване на Барселонския институт за глобално здраве (ISGlobal).
Качеството на въздуха в града се е подобрило през 2024 г. за втора поредна година благодарение на поредица от политики за намаляване на замърсяването. Въпреки постигнатия напредък, изследването на ISG предполага пълно прилагане на Плана за градска мобилност за периода 2018-2024 г., стартиран при бившия кмет Ада Колау.
„Това проучване се фокусира върху Барселона, но също така дава пример на други градове за разбиране на въздействието, което целенасочените политики могат да имат върху намаляването на замърсяването на въздуха“, казва Марк Ниувенхуйсен, директор на програмата за климата, замърсяването на въздуха, природата и градското здраве на ISGlobal.
Как намаляването на автомобилите би спасило животи в Барселона?
Изследователите са работили с Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), който е разработил технология за моделиране на емисиите от трафика в целия град и последващите нива на замърсяване. От базова линия, определена през 2019 г., те са разработили различни сценарии, всеки с различни нива на намаляване на трафика.
Първата симулация премахна най-замърсяващите превозни средства от пътищата, но не намали общия брой на частните превозни средства в града. Това доведе до 5,9% спад в нивата на азотен диоксид (NO2) – газ, който увеличава риска от респираторни заболявания. Според модела на изследователите това би предотвратило 67 преждевременни смъртни случая годишно.
При втория сценарий 25% намаление на броя на личните автомобили по пътищата би довело до 17,6% намаление на нивата на NO2, предотвратявайки 199 смъртни случая годишно. Повечето от хората, засегнати от тази промяна, живеят в центъра на града – зоната с най-високи нива на замърсяване – както и в районите на северозапад.
Електрифицирането на пристанището
Натоварените пристанища на Барселона също са значителен източник на замърсяване, като морският трафик допринася за около 7% от свързаната с NO2 смъртност в града.
Пристанището на Барселона планира да електрифицира доковете си до 2030 г. Третият сценарий на ISG разглежда въздействието на това развитие заедно с 25% намаление на частния пътен трафик. Резултатът е 19,4% намаление на нивата на NO2 и 228 по-малко предотвратими смъртни случаи годишно. Не е изненадващо, че този сценарий ще спаси повечето животи в южните райони на града – тези, които са най-близо до брега.
„Проучването се фокусира само върху въздействието на тези мерки върху нивата на NO2, но се надяваме, че те ще имат и положителен ефект върху климата по отношение на намаляване на емисиите на парникови газове“, казва Марк Гевара, ръководител на екипа за моделиране на атмосферни емисии в BSC.
Как Барселона намалява замърсяването по пътищата?
Миналата година каталунската столица достигна рекордно ниски нива на азотен диоксид. Мониторинговата станция Eixample, в сърцето на натоварената с трафик мрежова система на града, намали нивата си на NO₂ с близо 6%. Властите приписват това подобрение на различни фактори, включително мерки за увеличаване на използването на обществен транспорт – който е евтин, но за съжаление също така е бавен и ненадежден. Зоните с ниски емисии също помогнаха за ограничаване на замърсяването, като ограничиха достъпа за определени замърсяващи превозни средства в големи части на града.
Също така в рамките на Плана за градска мобилност, създаването на „суперблокове“ спечели одобрението на градски експерти в цял свят. Тази схема обединява девет градски блока и ги затваря за трафик, като вместо това проектира зони за игра и зелени площи, които да запълнят тези пространства.