Ниският разход на вода и ток е най-важният фактор при покупката на печка, пералня, хладилник или съдомиялна. Това са посочили 76% от запитаните в изследване на социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на Bosch, „Домакински уреди“ България. Цената на уреда е вторият по важност критерий, който е посочен от 74% от анкетираните, които в по-голямата си част са възрастни хора.
“Това се дължи в най-голяма степен на ограничените им финансови възможности, които имат българските пенсионери”, обясни социологът Димитър Ганев.
Според данните най-голям процент от хората (34%) разбират определението за устойчиво домакинство като спестяване на ресурси в дома – ток, вода и използване на по-малко препарати. На второ място, 33% от запитаните смятат, че това е свързано с употребата на домакински електроуреди, които използват по-малко вода, електричество и консумативи.
Според Ганев двете определения показват, че близо 2/3 от анкетираните разбират правилно сравнително новия термин, свързан с устойчивото домакинство. Едва 19% споделят, че не могат да дадат отговор на това определение, а за 14 % това е покупка на по-малко неща, с цел икономия на средства и ресурси.
Най-често в ежедневието си, свързано с устойчивия начин на живот, българите определят това, че не изхвърлят храна и пазаруват толкова, колкото потребяват, което са посочили 40% от анкетираните. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от запитаните, което показва, че почти всеки четвърти българин вече живее в устойчиво домакинство. Други 17% посочват, че изхвърлят разделно отпадъци, а 10% използват градски транспорт.
Според изпълнителния директор на Bosch, „Домакински уреди“ България инж. Ивайло Рашев устойчивото домакинство не би могло да съществува без устойчиви уреди, които спестяват ресурси, време и средства. Той е на мнение, че това е инвестиция, която с времето доказва своята ефективност и хората все повече осъзнават това.
Проучването показва, че за българина е важен екологичният начин на производство, което определя избора му на покупка. Това отбелязват 47% от запитаните. За 23% това по-скоро няма значение, а за 14% това изобщо не влияе на избора при пазаруване. Ако трябва да се селектират сферите, в които устойчивото производство има значение, на първо място (59%) хората определят екологично отгледаните/произведени храни.
Според Димитър Ганев това се обяснява с мотива за по-здравословно хранене, приемайки, че екологичното производство на храната е по-малко вредно. Прави впечатление, че именно устойчивото производство на домакински уреди се посочва на второ място, което са определили 45% от хората. Това изпреварва производството на автомобили, което е посочено на трето място от 42%, следвани от мебелите – 17% и мода/облекло/ – 14%.
„Хората взимат все по-информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи“, смята инж. Ивайло Рашев.
Според него потребителското поведение не само се променя, но вече се открояват тенденции в домакинските уреди, свързани с устойчивостта. „Нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси“, поясни Рашев.
Възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Според данните от направено национално представително социологическо проучване през юли м.г. това са посочили 18%, а през 2022 г. – този показател е водещ за двойно повече хора (36%).
“Ако купите смарт хладилник, който работи с нисък разход на електроенергия, дава ви информация за нужните продукти, за да ги купите, преди да се приберете у дома, това ще ви спести пари за ток, за ненужни покупки и не на последно място – това е удобство. Всичко това дава възможности не само да опазваме околната среда, но и да живеем, без да се лишаваме от удобства, като същевременно не харчим повече за ресурси”, посочи Ивайло Рашев.
Производителят носи по-голяма отговорност за опазването на околната среда, заявяват 45 на сто от запитаните. За 33% от хората обаче важни са действията на всеки човек, чрез потребителското му поведение.
Изпълнителният директор на Bosch, „Домакински уреди“ България посочи, че водещите компании вече работят усилено за намаляване на въглеродния отпечатък. Той сподели, че амбицията на Bosch да постигне климатична неутралност е довела до стартирането на над 2 хил. проекта по света за икономия на енергия на над 1.7 TWh. Според него всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение е изключително важна днес, тъй като това е необратим процес, който ще продължи все повече в бъдеще.
Национално представителното проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“ е проведено през май месец т.г. и обхваща 1002 пълнолетни граждани по метода пряко интервю „лице в лице“. Проучването, което беше представено в навечерието на Световния ден за опазване на околната среда (5 юни) цели да обърне по-голямо внимание на обществото за устойчивия начин на живот и свързаните с това екологични ползи.