• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

Българите масово избират домакинските уреди според разхода на ток

Георги Желязков от Георги Желязков
3 години преди
в Тенденции
A A

Ниският разход на вода и ток е най-важният фактор при покупката на печка, пералня, хладилник или съдомиялна. Това са посочили 76% от запитаните в изследване на социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на Bosch, „Домакински уреди“ България. Цената на уреда е вторият по важност критерий, който е посочен от 74% от анкетираните, които в по-голямата си част са възрастни хора.

“Това се дължи в най-голяма степен на ограничените им финансови възможности, които имат българските пенсионери”, обясни социологът Димитър Ганев.

Според данните най-голям процент от хората (34%) разбират определението за устойчиво домакинство като спестяване на ресурси в дома – ток, вода и използване на по-малко препарати. На второ място, 33% от запитаните смятат, че това е свързано с употребата на домакински електроуреди, които използват по-малко вода, електричество и консумативи.

Според Ганев двете определения показват, че близо 2/3 от анкетираните разбират правилно сравнително новия термин, свързан с устойчивото домакинство. Едва 19% споделят, че не могат да дадат отговор на това определение, а за 14 % това е покупка на по-малко неща, с цел икономия на средства и ресурси.

Най-често в ежедневието си, свързано с устойчивия начин на живот, българите определят това, че не изхвърлят храна и пазаруват толкова, колкото потребяват, което са посочили 40% от анкетираните. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от запитаните, което показва, че почти всеки четвърти българин вече живее в устойчиво домакинство. Други 17% посочват, че изхвърлят разделно отпадъци, а 10% използват градски транспорт.

Според изпълнителния директор на Bosch, „Домакински уреди“ България инж. Ивайло Рашев устойчивото домакинство не би могло да съществува без устойчиви уреди, които спестяват ресурси, време и средства. Той е на мнение, че това е инвестиция, която с времето доказва своята ефективност и хората все повече осъзнават това.

Проучването показва, че за българина е важен екологичният начин на производство, което определя избора му на покупка. Това отбелязват 47% от запитаните. За 23% това по-скоро няма значение, а за 14% това изобщо не влияе на избора при пазаруване. Ако трябва да се селектират сферите, в които устойчивото производство има значение, на първо място (59%) хората определят екологично отгледаните/произведени храни.

Според Димитър Ганев това се обяснява с мотива за по-здравословно хранене, приемайки, че екологичното производство на храната е по-малко вредно. Прави впечатление, че именно устойчивото производство на домакински уреди се посочва на второ място, което са определили 45% от хората. Това изпреварва производството на автомобили, което е посочено на трето място от 42%, следвани от мебелите – 17% и мода/облекло/ – 14%.

„Хората взимат все по-информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи“, смята инж. Ивайло Рашев.

Според него потребителското поведение не само се променя, но вече се открояват тенденции в домакинските уреди, свързани с устойчивостта. „Нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси“, поясни Рашев.

Възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Според данните от направено национално представително социологическо проучване през юли м.г. това са посочили 18%, а през 2022 г. – този показател е водещ за двойно повече хора (36%).

“Ако купите смарт хладилник, който работи с нисък разход на електроенергия, дава ви информация за нужните продукти, за да ги купите, преди да се приберете у дома, това ще ви спести пари за ток, за ненужни покупки и не на последно място – това е удобство. Всичко това дава възможности не само да опазваме околната среда, но и да живеем, без да се лишаваме от удобства, като същевременно не харчим повече за ресурси”, посочи Ивайло Рашев.

Производителят носи по-голяма отговорност за опазването на околната среда, заявяват 45 на сто от запитаните. За 33% от хората обаче важни са действията на всеки човек, чрез потребителското му поведение.

Изпълнителният директор на Bosch, „Домакински уреди“ България посочи, че водещите компании вече работят усилено за намаляване на въглеродния отпечатък. Той сподели, че амбицията на  Bosch да постигне климатична неутралност е довела до стартирането на над 2 хил. проекта по света за икономия на енергия на над 1.7 TWh. Според него всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение е изключително важна днес, тъй като това е необратим процес, който ще продължи все повече в бъдеще.

Национално представителното проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“ е проведено през май месец т.г. и обхваща 1002 пълнолетни граждани по метода пряко интервю „лице в лице“. Проучването, което беше представено в навечерието на Световния ден за опазване на околната среда (5 юни) цели да обърне по-голямо внимание на обществото за устойчивия начин на живот и свързаните с това екологични ползи.

Тагове: ESG новиниелектроуредипо-важни новиниразходтокустойчиво домакинство
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

здраве
Тенденции

Климатичната криза оформя психичното здраве

от Danail Kanev
юни 21, 2025
0

От екологична тревожност до травми, свързани с климата, разстройства, свързани със стреса, и загуба на културна идентичност, последиците за психичното...

Прочети ощеDetails
инфраструктура
Тенденции

Развитие на инфраструктурата: Какво предстои на човечеството да изгради?

от Danail Kanev
юни 21, 2025
0

За да съживим днешната икономика и да отговорим на бъдещите нужди в рамките на планетарните възможности, трябва да разработим устойчива...

Прочети ощеDetails
култури
Тенденции

Климатичната криза може да засегне добивите от ключови култури, дори ако фермерите се адаптират

от Danail Kanev
юни 20, 2025
0

Някои от критичните основни земеделски култури биха могли да претърпят „значителни“ производствени загуби поради климатични промени, дори ако фермерите успеят...

Прочети ощеDetails
мини
Тенденции

Изоставените въглищни мини имат огромен потенциал за слънчева енергия

от Danail Kanev
юни 20, 2025
0

Превръщането на изоставени или предстоящи да бъдат затворени въглищни мини в слънчеви паркове би могло да осигури достатъчно енергия, за...

Прочети ощеDetails
Захариева
Тенденции

Екатерина Захариева: Европа не отстъпва от зелените си амбиции

от Danail Kanev
юни 20, 2025
0

Целите на Зелената сделка трябва да бъдат запазени, но също толкова важно е да се съхрани конкурентоспособността на икономиката, както...

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
Lidl премина изцяло към зелена енергия

Lidl премина изцяло към зелена енергия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни новини

здраве

Климатичната криза оформя психичното здраве

юни 21, 2025
инфраструктура

Развитие на инфраструктурата: Какво предстои на човечеството да изгради?

юни 21, 2025
култури

Климатичната криза може да засегне добивите от ключови култури, дори ако фермерите се адаптират

юни 20, 2025
мини

Изоставените въглищни мини имат огромен потенциал за слънчева енергия

юни 20, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In