Автомобилната индустрия е изправена пред историческа трансформация, свързана със Зелената сделка и преминаването към електрическа мобилност. Това ще има значително въздействие върху регионите, в които автомобилната индустрия е основен двигател на икономиката.
Според доклад на Европейската комисия, преходът към електрическа мобилност може да доведе до загуба на близо 600 000 работни места в автомобилната индустрия в ЕС до 2035 г. Най-засегнати ще бъдат регионите, в които има големи автомобилни заводи или производители на компоненти – като германската Саксония-Анхалт например, където заетите в сектора наброяват 25 хил. души.
За да се смекчат негативните последици от прехода, страните от ЕС трябва да предприемат редица мерки, включително:
- Преквалификация на работната сила: Работниците в автомобилната индустрия трябва да бъдат преквалифицирани за нуждите на новите работни места в сектора на електрическата мобилност или в други сектори.
- Финансиране за най-засегнатите региони: Най-засегнатите региони трябва да получат финансова подкрепа, за да се адаптират към новите условия.
- Разработване на нови зелени и цифрови технологии: Европейският съюз трябва да подкрепи развитието на нови зелени и цифрови технологии, които ще създадат нови работни места в автомобилната индустрия.
Свен Шулце, министър на икономиката на Саксония-Анхалт, Германия, коментира, че е важно да се анализира какъв ще бъде негативният ефект върху регионите, които се издържат от автомобилната индустрия.
Подкрепяме прехода, но не трябва да сме ориентирани само към електрическа мобилност“, отбеляза Шулце по време участието си в #EURegionsWeek 2023.
И обърна внимание, че не всеки ще може да си позволи покупката на нови коли.
В Европа има различни скорости.“
Шулце също така изрази съмнения относно забраната за производство на коли с двигатели с вътрешно горене, която се предлага от Европейската комисия.
Трябва да забавим темпото“, каза той. „Прекалено бързаме. Имаме амбиция, но знаем, че ще е трудно“.
Преходът към електрическа мобилност е предизвикателство за автомобилната индустрия и за регионите, които се издържат от нея. Европейският съюз трябва да предприеме редица мерки, за да смекчи негативните последици от прехода и да гарантира справедлив преход за всички засегнати страни.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.