Автомобилната индустрия преживя бурна 2024 година и перспективите за 2025 г. остават несигурни, тъй като производителите са изправени пред постоянни предизвикателства и нововъзникващи тенденции, пише изданието evmagazine.com. От прекъсвания на веригите на доставки до промяна в поведението на потребителите, автомобилните проиводители се борят със сложен пейзаж, който може да промени изцяло индустрията.
Постоянни проблеми с веригата за доставки
Недостигът на веригата за доставки продължава да измъчва производителите, особено продължаващият световен недостиг на полупроводници, който започна през 2020 г. Въпреки скромните подобрения, забавянията в производството и съкращенията на продукцията продължиха през 2024 г., принуждавайки автомобилните производители да отложат пускането на модели и да ограничат наличността.
Анализаторите предупреждават, че „индустрията все още не се е възстановила напълно“, прогнозирайки, че тези предизвикателства ще продължат до 2025 г. Бавното възстановяване и крехкостта на глобалните вериги за доставки подчертава необходимостта производителите да изградят по-голяма устойчивост.
Промяна в потребителското търсене
Икономическите предизвикателства, включително високите лихвени проценти и покачващите се цени на автомобилите, намалиха ентусиазма на потребителите. Въздействието е особено очевидно в EV сегмента, където достъпността остава основен фокус. Въпреки пониженията на цените и правителствените стимули, приемането на EV се сблъска със значителни затруднения.
Очаква се глобалният пазар на леки автомобили да нарасне до 91,4 милиона единици през 2025 г., което е скромно увеличение от 3,1% спрямо 2024 г. Анализаторите прогнозират, че „възстановяването ще бъде бавно“, отразявайки предпазливия оптимизъм на фона на икономическия натиск.
Предпочитанията на потребителите се развиват, променяйки приоритетите на индустрията. На определени пазари има подновен интерес към превозни средства с двигател с вътрешно горене (ICE), тъй като внедряването на EV е изправено пред препятствия като достъпност и пропуски в инфраструктурата за зареждане.
Междувременно китайските производители на автомобили продължават да правят агресивни крачки на световния пазар на електромобили. Въпреки потенциала за мита, китайските компании засилват инициативите за местно производство в Европа, като допълнително засилват конкуренцията. Утвърдените европейски производители на автомобили сега преоценяват своите стратегии, за да защитят пазарния си дял.
Регулаторният натиск се увеличава
Таванът на Европейския съюз за средните емисии от продажбите на нови превозни средства се очаква да падне до 93,6 грама CO2 на километър (g/km) до 2025 г. — намаление с 15% от базовото ниво за 2021 г. от 110,1 g/km.
Превишаването на тези лимити може да доведе до значителни глоби, което допълнително натоварва производителите на автомобили, които се борят с икономическите затруднения и предизвикателствата на търсенето на електромобили.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), представляваща големи марки като BMW, Volkswagen, Renault, Ferrari и Volvo, призова за мерки за облекчение. В изявление ACEA призова ЕС да облекчи разходите за съответствие до 2025 г., като същевременно запази прехода към зелена мобилност. Някои експерти обаче се противопоставят на облекчаването на тези цели.
Лошо пазарно представяне
Акциите на водещите европейски производители на автомобили – „петте големи“ на Volkswagen, Mercedes, BMW, Stellantis и Renault – изпитваха затруднения през 2024 г. Листнатата на борсата в Милано Stellantis отчете най-рязък спад, с 37% спад от началото на годината, следвана от Volkswagen ( -23%) и BMW (-21%). Renault обаче се очертава като изключение, отбелязвайки печалби от 19% благодарение на сравнително ограничената си експозиция на пазарите в САЩ и Китай.
„Акциите на автомобилния сектор изпитват трудности в световен мащаб заради постоянните предизвикателства, които тежат силно върху настроенията на инвеститорите”, отбелязват анализаторите на Deutsche Bank.