Авиокомпаниите по целия свят са изправени пред контрол от рекламни и потребителски агенции, регулатори и съдилища за предполагаеми подвеждащи твърдения относно техните усилия за устойчивост, понякога наричани грийнуошинг (greenwashing).
Докато граждански иск, заведен срещу KLM в Холандия, е един от най-известните, жалбите и делата срещу други авиокомпании в Европа и САЩ нарастват.
Подвеждащи реклами
Ryanair, Lufthansa и Etihad са изправени пред критики от британската рекламна агенция за предполагаеми случаи на прекалено опростяване или предоставяне на подвеждащи екологични твърдения. Независимо дали Ryanair нарича себе си „авиокомпанията с най-ниски емисии в Европа“, или Lufthansa казва, че „защитава бъдещето“, а Etihad се позовава на „устойчива авиация“, на авиокомпаниите бе казано да избягват формулировки, които биха могли да намекнат, че техните дейности са полезни за околната среда.
Едно от нещата, които току-що разбрахме, е, че много авиокомпании твърдят, че са устойчиви и екологични, правят устойчиви избори, по-екологични избори. Но въздушното пътуване е един от най-значимите (въглеродни) фактори, които потребителите използват всяка година“, казва Майлс Локууд, директор по жалбите и разследванията в Британския орган за рекламни стандарти (ASA).
От Ryanair коментират пред Ройтерс, че са предоставили цялата информация, поискана от съответните органи за кампанията си през 2019 г., и че са разочаровани и изненадани от решението на ASA.
Групата Lufthansa предоставя базирана на факти информация за мерките, които компанията предприема, за да направи полетните си по-благоприятни за климата“, казва говорител на Reuters, добавяйки, че е разгледал внимателно входящите жалби.
Австрийският надзорен орган за реклама каза миналата година на подразделението на Lufthansa Austrian Airlines да спре да прави твърдения за въглеродно неутрален полет, използващ биогориво.
Etihad заяви, че е разочарован от решението на ASA от 2022 г. срещу компанията.
Локууд посочва, че ASA ще използва инструменти за машинно обучение, което сканира онлайн рекламите, за да улови потенциално подвеждащи формулировки.
Съдебни дела
Delta Air Lines е изправена пред предложен колективен иск във федерален съд в Лос Анджелис заради реклами, в които се рекламира като “въглеродно неутрална”, въз основа на покупки на компенсирани въглеродни емисии. В делото се твърди, че програмите за компенсиране на въглеродните емисии не работят, както се рекламира, и че компанията е подвела потребителите.
Това дело е без правно основание. Компанията инвестира в по-нови самолети и устойчиво гориво, за да „декарбонизира“ операциите си“, казва говорител на Delta пред Reuters, добавяйки, че компанията работи за постигане на целта си за нулеви емисии до 2050 г. и се е отдалечила от въглеродните компенсации.
Прочетете още:
17 авиолинии обвинени в грийнуошинг пред Европейската Комисия