23 организации за защита на потребителите от 19 държави са обединени в обвинение срещу 17 авиокомпании в Европа. Оплакването гласи, че авиолиниите подвеждат потребители, че един полет може да бъде въглеродно неутрален или екологичен.
Тези твърдения организациите наричат „грийнуошинг“ – измиване на имиджа на замърсител с пооформени зелени инициативи. Формалното оплакване е отправено към Европейската комисия и организациите за защита на потребителите от BEUC (Европейската потребителска организация).
Последната обединява неправителствени организации от страните в Европа. Според българската асоциация „Активни потребители“, която също участва в обвинението, въздушният транспорт не е екологичен.
Страните в спора
В обвинението са споменати седемнайсет авиолинии от цяла Европа, включително Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air. Обвиненията на BEUC се позовават на Директивата за нелоялни търговски практики на ЕС от 2005 г.
От страната на потребителските организации са застанали представители на 19 държави, от Белгия до Унгария, от Норвегия до Испания и от Германия до Гърция, като България е представена от асоциация „Активни потребители“.
Въглеродният офсет не е възможен
Според организациите, услугите, които линиите предлагат за въглероден офсет, натурализиране или компенсиране на емисиите от полета, са силно съмнителни. Тяхното твърдение е, че ползите за климата от подобни инициативи са много спорни, докато емисиите на един полет са съвсем реални.
Авиолиниите също така подвеждат потребители като слагат надценка, с която потребителите могат да допринесат за разработката на устойчиво самолетно гориво. В прессъобщение организациите заявяват, че подобни горива са далеч от комерсиална експлоатация, обаче.
Същевременно, нов закон на ЕС задължава авиолиниите да използват устойчиво гориво, но то трябва да е 2% до 2025 г. и 6% до 2030 г. Истинско разрастване на този сектор би бил възможен само след 2030 г.
Организациите заявиха още, че твърдението на авиокомпаниите за летенето като нещо устойчиво, отговорно и „зелено“ е подвеждащо. Според тях, няма нито една приложена стратегия до този момент, която е способна да спре емисиите на парникови газове от сектора.
Отговорът на авиолиниите
Търговската асоциация Авиолинии за Европа (Airlines for Europe) представляваща големите авиолинии, сподели, че компаниите винаги отговарят на потребителското търсене за прозрачност, предаде EURACTIV.
Говорител на Авиолинии за Европа каза, че компаниите напълно разбират колко е важна прозрачната комуникация що се отнася до инициативи за офсет и устойчиво гориво. Също така, потвърди, че целият сектор работи за постигането на нетно нулеви емисии до 2050 г.
За конкретния случай, говорителят напомни, че инициативите за компенсиране на емисии постепенно ще започнат да отпадат, когато устойчивите самолетни горива вземат превес в сектора.
Още по темата: