ATAMIQ е B2B онлайн платформа за продажба на индустриално оборудване, машини и консумативи. Компанията залага на иновативни и смарт решения, които са неизменна част от движението на целия индустриален сектор в света по пътя на зелената трансформация. Разговаряхме с Андрей Стойчев, Msc инженер по водни технологии и организационни постижения, за предизвикателствата пред бизнеса, регулациите и устойчивите решения.
Андрей ще бъде и сред участниците във второто издание на ESG&Friends: Transformation in Action, което ще се проведе на 22 май в Sofia Tech Park. Вижте какво разказа той пред ESGnews.bg:
Кои са най-големите предизвикателства пред бизнеса при трансформацията на ESG?
За нас в ATAMIQ е ключов приоритет подпомагането на нашите клиенти, партньори и доставчици по пътя на зелената трансформация. Правилното инвестиране в екологичните, социални и управленски инструменти е пътят, по който фирмите ще получат предимство над своите конкурентни. Чрез възприемането на принципите на ESG получаваме един устойчив бизнес модел, в който служителите, клиентите, инвеститорите и ръководителите във всяка една организация са в балансиран синхрон.
Предизвикателствата пред ESG трансформацията ги разделям на две основни групи, като това са липсата на единна позиция на рамково ниво и неяснота относно методите за интегриране. За мен като специалист в тази област основен проблем е неясната картина, какво точно се взима под внимание при оценка на един бизнес модел при неговата ESG оценка. Все още нямаме унифицирана рамка кои точно фактори с каква тежест влияят и съответно мерки за подобряване на всеки един от разглежданите критерии. Този проблем води след себе си до втори съпътстващ – а именно липсата на разбиране и осведоменост относно ESG въпросите сред заинтересованите страни.
За да бъде успешна ESG трансформацията, е важно да се установят ясни комуникационни канали между компанията, служителите, клиентите, инвеститорите и обществото. Комбинацията от тези два фактора и разнородното тълкуване на факторите, които влияят върху ESG оценката, резолират и в липсата на надеждна информация за измерване на представянето, от което да се извлекат като данни отделни профили на компаниите в подобни сектори. Така лесно ще се определи кой се справя по-добре от останалите, а наваксващите ще имат ясни стъпки, през които да преминат.
Вторият основен фактор, който влияе на ESG трансформацията на компаниите, е методите за интегриране и липса на стимули за бизнеса. За успешна ESG трансформацията е необходимо да се изградят нови процеси и да се променят съществуващите бизнес модели, за да се интегрират ESG практики във всички аспекти на операциите. От своя страна трансформацията на една организация е скъп процес, който всеки един собственик и инвеститор би минимизирал, докато той не стане необходим. Проблемът се корени в суровата истина, че за да се трансформира една компания днес, тя ще похарчи средства, които конкурентите ѝ може да не вложат, като то този начин могат да я направят неконкурентноспособна и неефективна спрямо разбиранията на своите инвеститори.
В дългосрочен план тази компания ще придобие конкурентно предимство пред съперниците си на пазара, но е възможно и конкурентните ѝ да минат по-късно по много по-утъпкана пътека с много по-малко неизвестни. Именно поради това трябва да се разработи унифицирана методология за различните типове бизнеси и тя да бъде с достатъчно добре обособени рамки и да благоприятства първоприемниците на идеите за ESG трансформацията.
Наложи ли се вие да трансформирате вашия бизнес на фона на променящата се индустрия?
ATAMIQ е стартъп бизнес, чиято основна роля е да се преодолеят препятствията към текущия бизнес модел и да подпомогне процеса на глобализация, дигитализация и модернизация. Ние създадохме компанията именно поради новата бизнес среда и новите изисквания на служителите, клиентите, обществото и инвеститорите. Положили основата върху тях, нашето конкурентно предимство пред другите фирми на пазара е имено това, че в нашето ДНК е заложена иновацията, дигитализацията и устойчивото мислене.
Има ли нужда от повече регулации?
Както споменах малко по-рано регулаторната рамка е един от двата основни проблема, пред които концепцията ESG е изправена. Наличието на разнообразна информация и множество източници и критерии за определянето на това колко устойчив е един бизнес модел се явява основен проблем за унифицирането и интегрирането на тази идея повсеместно.
За да онагледя реалния пример бих искал да споделя и един парадокс, за който скоро научих. Миналата година компанията Tesla на Елън Мъск бе изхвърлена от S&P 500′s ESG индекс, поради липса за справяне с въглеродния отпечатък на компанията. В същото време в класацията са компании като Marathon Oil Corp, която произвежда петролни продукти. Впоследствие Tesla бе върната в класацията, но изводът е, че не е важно какво правиш, а как го правиш и кой те оценява, за да може един бизнес да се нарече “екологичен” според ESG рамката.
Как вашата компания помага на бизнеса да бъде по-устойчив?
Ние сме е B2B платформа за комплексни решения и услуги, подпомагащи зеления преход на индустриалните компании. Ние консултираме, проектираме, доставяме и изграждаме инфраструктура, съгласно екологичните критерии и принципите на ESG. Фокусирани сме изцяло в техническото реализиране за подобряване на екологичното въздействие на индустрията върху околната среда. Мисията ни е чрез нашият ноу-хау всеки един проект, в който сме замесени, да има по-добро екологично въздействие отколкото преди да се намесим.
Как вашите продукти помагат на клиентите ви да намалят въздействието си върху околната среда?
Държа да започна с това, че ние в ATAMIQ целим да предложим цялостни решения, а не единични продукти. Това е основна разлика между нас и конкурентите, които в голяма част са дистрибутори на няколко производители и просто препродават готови изделия. Продуктовата ни гама е от реномирани производители, които са се доказали както на пазара, така и в практиката. Нашите партньори са над 50 компании, в шест категории – пречистване на води, енергия и възобновяеми източници, линейна инфраструктура, автоматизация и електрически задвижвания, устойчиво производство и третиране на утайки. Решенията, с които работим са с европейски произход, произведени с минимален въглероден отпечатък, сертифицирани от европейското рамково законодателство. При транспортирането им, в сравнение с доставчиците от Азия, има значително по-малко емисии, генерирани при транспорта.
Постигането на пълноценно използване на наличните ресурси, пиковата ефективност на процесите и опазването на околната среда са характеристиките, които интегрираме в нашите технологични схеми. Консултираме нашите клиенти и им предоставяме решения, които са екологични, енергийно ефективни и технико-икономическо изгодни. Целта ни е изграждането на дълготрайни партньорски взаимоотношения, при които съвместно с клиентите да планираме и проектираме тяхната средносрочна и дългосрочна трансформация към един устойчив бизнес модел.
В заключение бих искал да благодаря на ESGnews.bg за това интервю и за възможността да представя себе си и ATAMIQ пред вашата широка аудитория. Пътят пред нас е дълъг и изпълнен с множество неизвестни, но с медийни партньори като Вас съм сигурен, че нашите идеи и мисия ще стигнат много по-бързо и много по-ефективно до широката аудитория и ще успеем да покажем, че ЕSG моделът е устойчивият начин за водене на бизнес.
Билети за събитието може да закупите тук
Може да резервирате своето място за ESG&Friends: Transformation in Action (22 май, 13 ч, Форум “Джон Атанасов”, София Тех Парк) най-късно до 19 май. Местата са ограничени!