Изменението на климата все повече се превръща в основно предизвикателство за железопътния транспорт. Бури, снеговалежи, наводнения и пожари подлагат на изпитание железопътните мрежи в цяла Европа, пише euronews.com.
Само в Австрия Railjets и други влакове ÖBB са били принудени да спрат 1900 пъти през 2023 г. поради метеорологичните условия, според австрийския вестник Kronen Zeitung.
Никога през последните години не сме имали толкова много отменени влакове поради бури, както миналия август“, каза говорителят на ÖBB Бернхард Ридер пред австрийската преса. “Само наводненията в Тирол и Залцбург и масивните кални свлачища след гръмотевични бури доведоха до 716 непланирани спирания поради времето”.
Той добавя , че повишаването на температурите в алпийския регион води до увеличаване на насипите и горските пожари, изкривяване на коловозите и намаляване на защитните гори поради топлинен стрес.
В Обединеното кралство правителствен съветник предупреди, че прекъсването на пътуването ще се влоши от изменението на климата, освен ако железопътната мрежа на страната не получи повече финансиране. Говорейки през август, сър Джон Армит посочи, че обилните валежи са засегнали пътуването с влак с внезапни наводнения и свлачища.
Мартин Фробишер, директор по групова безопасност и инженеринг в Network Rail, също обвини изменението на климата за хаоса при пътуването.
Определено виждаме въздействието на изменението на климата. Това се случва сега, реално е и има значително въздействие“, каза той пред британския вестник Financial Times.
Компанията, която притежава и управлява по-голямата част от железопътната инфраструктура в Обединеното кралство, също така добави съобщение на уебсайта си, предупреждаващо, че „по-честите и по-екстремни метеорологични условия, причинени от изменението на климата, ще повлияят на способността ни да управляваме железницата безопасно и навреме.
Горещите вълни също са отговорни за масовата отмяна на влакове, поради проблеми като изкривени релси и паднали въздушни електропроводи. Те са проектирани да издържат на определен диапазон от температури, но могат да се изкривят при много горещи условия. Топлината може също така да доведе до провисване на въздушните електропроводи и закачане на оборудването на влака.
Kак жп индустрията се адаптира към затоплящата се планета?
В Австрия въздушните електропроводи се преоборудват, за да се предотврати прегряване. Освен това релсите се правят по-устойчиви на топлина чрез нанасяне на бяла боя. Склоновете с риск от подхлъзване се наблюдават още по-внимателно и наблюдението на времето също се разширява.
В Обединеното кралство са инвестирани повече средства за дренаж и се въвежда технология за дистанционно наблюдение на температурата на релсите. След смъртта на трима души през август 2020 г., когато влак се сблъска със свлачище в Абърдийншир, Network Rail разработи нов софтуер за прогнозиране на внезапни проливни валежи.
Оперативният център на компанията в Кардиф разполага с топлинни сензори и камери, за да следи железопътните условия в региона. Въпреки че това няма да се справи с прекъсванията на услугата, това означава, че безопасността може да бъде подобрена чрез въвеждане на ограничения на скоростта и извикване на екипи за поддръжка.
Network Rail също така обяви, че е отделила £2,8 милиарда (€3,2 милиарда) за адаптиране на железопътната инфраструктура на Обединеното кралство към изменението на климата между 2024 и 2029 г. Голяма част от мрежата все още използва структури от викторианската епоха, които не могат да издържат на въздействието на екстремното време.
Големи части от железопътната мрежа продължават да зависят от конструкции, сгради и земни съоръжения, които са били инсталирани при първоначалното изграждане на железопътната линия между 1850 и 1920 г.“, се казва в доклад на организацията от 2023 г. “Все по-голям брой от тези активи достигат „края на живота си“, както и са изложени на променящи се метеорологични условия, които увеличават дефектите, повредите и свързаните с времето смущения за пътниците и потребителите на товари”.
Финансирането ще бъде инвестирано във възстановяването на хиляди километри дренажи, изрезки и насипи, за да бъдат по-устойчиви на екстремни метеорологични условия като наводнения или свлачища. Ключови членове на персонала в компанията ще посещават нейната нова „метеорологична академия“, където ще станат „аматьори-метеоролози“. Програмата ще научи персонала как да анализира метеорологичните прогнози и да взема по-добри оперативни решения.
Европейските „тримостни“ влакове, които биха могли да революционизират железопътния транспорт
Железопътната индустрия също насочва вниманието си към корена на проблема и работи за намаляване на въздействието му върху глобалното затопляне. Италианската компания Hitachi Rail разработи новаторски влак с три моста.
Локомотивът Masaccio може да се захранва по три начина: чрез надземни електрически линии, чрез дизелов хибриден двигател или чрез батерия. Революционната батерия може да се зарежда, когато влакът се движи с електричество от въздушните линии. Той може също така да използва спирачната енергия от спирането на влака.
Тази щадяща планетата батерия може да захранва влака, без нужда от дизел, за къси участъци от линията, където има пропуски в електрификацията. Той също така се използва по време на приближаване и заминаване от гарите към влака, не допринася за шума или замърсяването на въздуха в града.
Влаковете се тестват в специално изградена климатична камера, която симулира температури от -50 до +40C, за да се гарантира, че могат да издържат на екстремните климатични условия на бъдещето.