Въпреки че зелените инвестиции набраха скорост през последните години, остава да се запълва празнина от 406 милиарда евро годишно, за да се постигнат целите на ЕС за климата до 2030 г., се казва в ново изследване, публикувано в сряда, 21 февруари.
Цифрата беше представена в „Доклада за европейския дефицит на инвестиции в климата“ от Института за икономика на климата (I4CE), независим мозъчен тръст, председателстван от Жан Пизани-Фери, бивш главен съветник на френското правителство.
Докладът е първият по рода си, който изчерпателно проследява публичните и частните инвестиции в икономическите сектори, считани за ключови за целите на ЕС за декарбонизация – енергетика, сгради и транспорт, предава Euractiv.
Според изследването най-малко 813 милиарда евро са необходими годишно в 22 икономически сектора, за да се постигне целта на ЕС за декарбонизация – 55% нетно намаление на емисиите на парникови газове до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
Недостиг
Но въпреки че зелените инвестиции са се увеличили през годините, те в момента не достигат целта за 2030 г., установиха изследователите.
Тъй като инвестициите в реалната икономика достигнаха 407 милиарда евро през 2022 г., това оставя европейски дефицит на инвестиции в климата от 406 милиарда евро годишно, или 2,6% от БВП“, се посочва в доклада, като се добавя, че инвестициите все пак трябва да се удвоят, за да може ЕС да достигне 2030 г. климатични цели.
Докладът бе представен в Брюксел в сряда, докато институциите на ЕС се подготвят за следващия петгодишен мандат (2024-2029 г.) след европейските избори през юни.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен официално издигна кандидатурата си за втори мандат в понеделник, а постигането на климатичните цели за 2030 г. вече е отбелязано като едно от основните предизвикателства за следващия мандат на ЕС.
Финансови трудности
От четвъртък до събота министрите на финансите на ЕС се срещат в Гент, за да обсъдят икономическите перспективи, включително бъдещите политики на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на работна сесия с бившия шеф на Европейската централна банка Марио Драги, на когото беше възложено през септември да подготви доклад за бъдещето на конкурентоспособността на Европа.
Перспективата е доста мрачна, като първата икономика в еврозоната, Германия, ще влезе в рецесия през това тримесечие, а Франция намали прогнозите си за растеж през уикенда, тъй като Комисията намали собствената си перспектива за годината.
Според I4CE запълването на празнината в зелените инвестиции ще изисква „всеобхватен подход“, включващ регулации, политики за ценообразуване на въглеродните емисии и известно допълнително публично финансиране от ЕС.
Но това ще изисква справяне с политически въпроси като ограниченията, наложени от фискалните правила на ЕС върху националните разходи, ролята на фондовете на ЕС в подкрепа на зелените политики, както и дебата за потенциални нови източници на финансиране от ЕС“, се казва в доклада.
Реформа
Страните от ЕС се споразумяха за реформа на правилата за разходите по-рано този месец. Те обаче предоставиха само ограничено допълнително пространство за зелени инвестиции под натиска на страни като Германия, които искат да възстановят строгите правила за разходите на ЕС, които бяха прекратени по време на пандемията от COVID-19 и енергийната криза.
Европейската комисия трябва да оцени по-добре и да се справи с дефицита на инвестиции в климата на ЕС или рискува Зелената сделка да не изпълни своите икономически, социални и екологични обещания“, предупреждават от I4CE в своя доклад.
Предвиждат се нови потенциални източници на финансиране, като например продължение на плана за 800 милиарда евро „Следващо поколение ЕС“, стартиран след пандемията от коронавирус, който въведе съвместен дълг на ЕС за първи път. Всички тези решения обаче изискват политическа подкрепа от 27-те лидери на ЕС.
Самата Европейска комисия признава, че ще са необходими огромни инвестиции за постигане на целите на ЕС в областта на климата, заявявайки, че общо 1,5 трилиона евро ще са необходими годишно между 2030 г. и 2050 г., за да се постигне целта на ЕС за нетни нулеви емисии в енергетиката и транспорта.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/