Докато през миналия месец Великобритания преживяваше най-горещите си дни в историята на своето отчитане, микробуси за доставка на храни от супермаркетите обикаляха по улиците, както обикновено, доставяйки покупки до домовете на хората. И докато микробусите имат технология за поддържане на храната и напитките охладени отзад, изненадващ брой не предоставят същата услуга на хората отпред.
От Sainsbury’s, например, са потвърдили за Financial Times, че микробусите им нямат климатици в кабините на шофьорите. Веригата супермаркети съобщи, че им е разрешила по-чести почивки, достъп до студени напитки и свободен дрескод по време на горещата вълна.
По-старите ванове на Tesco също нямат климатици, но новите електрически имат. Компанията каза, че шофьорите без климатик „имат възможност да останат в безопасност и комфорт с вентилация, редовни почивки и много вода“. Ocado коментира за FT, че три четвърти от автопарка има климатик и този дял ще се увеличи до 90%. Междувременно Waitrose разполага с климатици във всичките си ванове.
Климатикът обикновено не се монтира като стандартно оборудване и струва около £1000 допълнително на ван, според Джъстин Лейни, мениджър на автопарка на Waitrose.
„Всеки, който върши подобна работа, която е доста трудна и доста ръчна, понякога се налага да носи тежки товари по стълби, и е разумно да се осигури на човека възможно най-добрия комфорт, когато е в микробуса“, каза той.
Все по-горещ климат
Високите температури винаги са били опасност за работещите на открито, като например строителите в горещи региони, като Близкия изток. Но тъй като планетата се затопля и горещите вълни стават по-чести, обхватът на засегнатите държави, работници и работодатели ще се разширява. Вероятността максималната дневна температура да надхвърли 35C някъде в Обединеното кралство вече се е увеличила от веднъж на всеки 15 години в средата на 20-ти век до веднъж на всеки пет години днес, според проучване на Met Office.
В резултат на това повече работодатели трябва да се съобразяват с последствията – както за здравето и безопасността, така и за производителността. Albert Heijn, холандската верига супермаркети, спря напълно доставките по домовете в Холандия в разгара на горещата вълна в Европа, заявявайки, че „не е отговорно да караме нашите доставчици да работят при тези метеорологични условия“.
Най-очевидната професионална опасност е прегряването. Топлинният стрес може да причини мускулни крампи, припадък и изтощение. Топлинният удар също може да убие. По-възрастните хора са по-малко способни да се справят с високите температури – особено безпокойство има там, където работещото население застарява, като например в Европа. Миналия месец 60-годишен уличен метач в Мадрид почина от топлинен удар, след като колабира на работа.
Трудови злополуки
Работните злополуки се случват по-често и при горещо време, може би защото ръцете се изпотяват или нивата на концентрация падат. Проучване, публикувано миналата година от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, сравнява записи от повече от 11 милиона иска за обезщетения на работници в Калифорния с местни данни за времето. В дните с температури около 32C работниците са имали 6 до 9 процента по-висок риск от нараняване. Когато температурата надхвърли 35C, рискът е с 10 до 15 процента по-висок.
Опасност за здравето
Някои рискове за здравето са по-дългосрочни. В Централна Америка и други региони през последните десетилетия необичайно голям брой млади работници в горещи условия, като например в плантациите със захарна тръстика, умират от хронично бъбречно заболяване.
Изследователите не знаят със сигурност какво причинява това, но мнозина вярват, че излагането на топлина и дехидратация са важни фактори, вероятно в комбинация с агрохимикали.
След това е производителността. Международната организация на труда казва, че при 33 до 34C работник, работещ с умерена интензивност, губи 50% от работоспособността си. Организацията прогнозира, че до 2030 г. еквивалентът на повече от 2% от общото работно време в световен мащаб ще се губи всяка година, защото е твърде горещо за работа или хората работят по-бавно. В Южна Азия и Западна Африка това число може да достигне 5%.
Адаптация на бизнеса
Как ще се адаптират работодателите? Някои мерки са прости. Веригите супермаркети в Обединеното кралство могат да поставят климатици в новите микробуси например. Tesco планира да направи целия си автопарк за доставка по домовете електрически и климатизиран до 2028 г. Sainsbury’s заяви, че ще „преразгледа“ мерките си за поддържане на охлаждането на работниците и „ще направи всички необходими промени, ако възникне необходимост“.
Другите проблеми са по-трудни за решаване. Едно проучване сред земеделски работници в САЩ установи, че увеличаването на времето за почивка и осигуряването на климатизирани зони за почивка биха били ефективни, но също така биха могли „да повлияят на производителността на фермите, доходите на земеделските работници и/или разходите за труд“.
В подкрепа на работниците
Синдикатите в Обединеното кралство и ЕС настояват за закони за максималните работни температури. Само няколко европейски държави сега имат подобни законови ограничения, които варират от 28C до 36C. И все пак работниците с несигурни работни места с малко синдикално присъствие са изложени на най-голям риск.
В регионите, които са най-изложени на покачване на температурите, неформалната заетост и слабите мрежи за сигурност са често срещани. Дори в богатите страни проучванията показват, че селскостопанските работници, наети за временна работа, са по-склонни да страдат от топлинен стрес, отколкото тези, на договор, тъй като доходите им зависят от това колко бързо работят.
Често се казва, че пандемията раздели света на труда на тези, които можеха да работят у дома, и тези, които не можеха. Но всъщност вирусът най-вече разкри още по-ясно неравенствата, които вече бяха налице. Затоплящата се планета вероятно ще направи същото.