През последните години темите за екологията, социалната отговорност и прозрачното управление със сигурност са сред водещите. Пандемията COVID-19 даде допълнителен тласък на това, тъй като обществата все повече осъзнават, че трябва да действат отговорно, докато не е станало прекалено късно. Със сключването на т.нар. „Зелена сделка“ Европейският съюз се ангажира, че ще развива зелена и дигитална икономика. Това обаче, освен политически, ще има и реални последствия за хората и бизнеса, включително и регулаторни. Поради тази причина компаниите трябва от една страна да отговорят на тези изисквания, а от друга да допринасят за постигането на зелените цели. Това, освен спазването на регулациите и финансирането на устойчиви бизнеси, води със себе си промяна в цялостното отношение на компанията, зелени продукти и услуги, енергоефективни офиси, щадящ автопарк, използването на хартия, дигитализация на процесите.
Устойчивото финансиране дава нови възможности
Устойчивото финансиране не е само ПР, който си прави дадена компания или пък изискване от страна на обществото тя да бъде социално отговорна. Корпоративната социална отговорност и благотворителните кампании на една компания като израз на подкрепата ѝ за обществото, остават крайъгълен камък на ESG инициативата, но вече далеч на са достатъчни.
От една страна, все повече клиенти – и компании, и физически лица търсят банка, която да им предложи устойчиво кредитиране с грижа към природата и обществото, като финансовата институция трябва да отговори на това търсене. От друга страна, инвеститорите търсят възможности да вложат парите си в зелени продукти. На трето, но не на последно място, устойчивото финансиране е част от политиката на ЕС с конкретни изисквания. То е част и от политиката на Европейската централна банка – т.е. банките ще трябва да се съобразяват с определени регулации.
Какво прави Райфайзенбанк за устойчивото финансиране
Банката-майка на Райфайзенбанк в България, РБИ, стана първата австрийска банка, подписала принципите на ООН за устойчиво банкиране и е пионер в Централна и Източна Европа по тази тема. До 2025 г. Групата се ангажира, че над 30% от брутния корпоративен доход да бъде генериран от устойчив бизнес и 35% от кредитния портфейл на групово ниво да бъде „зелен/социален“. Банката постепенно ще излезе изцяло и от бизнеса с въглищата – например мини, централи, които работят с въглища.
Освен това, на своите клиенти банката предлага консултации: например, ако клиент иска да се възползва от възможностите за зелено финансиране, консултантите на банката в София и Виена, могат да му помогнат така да структурира сделката си, че тя да отговори на изискванията за устойчиво финансиране. В допълнение на това, клиентите с устойчиви проекти при равни други условия ще имат подобрена кредитоспособност – устойчивият елемент ще влиза в кредитния рейтинг на клиента.
Нека да поговорим с конкретни примери за устойчиво финансиране
Какви проекти биха се класифицирали като зелени:
- Зелени сгради, сертифицирани по международни стандарти, които са енергийно ефективни. Например сграда с енергиен клас минимум А, която консумира определена енергия, измерена в кВ.ч. на кв.м.
- Финансиране на производството на енергия от вятър, вода, слънце, геотермални източници, биомаса, отпадъци.
- Енергийна ефективност в производствения процес.
- Чист транспорт: обществен транспорт като метро, влакове, трамваи, електрически автобуси, електрически автомобили и инфраструктура за зареждане.
- Пречиствателни станции, инфраструктура за рециклиране.
Кои проекти биха могли да получат социално финансиране:
- Публично образование: изграждане, поддръжка и обновяване на детски градини, училища и университети, както и проекти, осигуряващи достъп до образование за деца в неравностойно приложение.
- Публично здравеопазване: изграждане и поддръжка на болници, центрове, домове за възрастни хора, медицинско оборудване и технологии, съоръжения и средства за първа помощ като линейки, хеликоптери, спасителни центрове.
- Развитие на бизнеси в изостанали райони, увеличаване на заетостта, изграждане на достъпни жилища.
Източник: Блогът на Райфайзенбанк