Френският атомен енергиен регулатор ASN удължи живота на 40-годишен реактор в южната част на страната. Това е първото подобно решение за толкова стар реактор и то ще му позволи да работи още 10 години – до следващия технически преглед.
Енергийният регулатор мотивира решението си с подобренията, които френският енергиен доставчик EDF планира за централата Tricastin 1. Те включват защита от земетресения, наводнения и други.
Ядрената картинка във Франция
Решението е ключово за държавата в ЕС с най-много ядрени реактори (56). Атомната енергия е основна за Франция с дял от 32% от енергийния микс. В същото време, средната възраст на френските ядрени реактори е около 37 години, а повечето имат лиценз да оперират 40.
Тази ситуация изправя Франция пред реален проблем за енергетиката. Правителството трябва да вземе много “творчески” решения за енергийната независимост на един от най-големите износители на ток в Европа, защото към момента няма адекватно решение на този проблем.
Старият реактор
Една от текущите мерки включва модернизация на 32 от най-старите френски реактори с наближаването на инспекциите за 40-тата им годишнина. Според атомния регулатор този тип реактори могат да работят безопасно до 50 години. Възможно е повечето да работят дори след 2030 г.
Според Етиен Дутел, директор по атомна енергия в EDF, в САЩ има сходни реактори с лицензи за работа до 60 години. Той допълва, че изискванията за безопасност във Франция са по-високи. Съответно, ASN удължава лицензи реактор по реактор.
Въпреки това, към момента регулаторът е заявил, че няма да дава 60 годишни лицензи поне до края на 2026. Това не е гаранция, че реакторите могат да продължат да работят толкова дълго. Към момента най-старият ядрен реактор в света е Beznau 1 в Швейцария и е на 54 години.
Празнина в енергията на ЕС
Цените на тока в Европа скочиха в началото на 2022, преди руската инвазия в Украйна. Някои анализатори сочат към Франция като първоизточника. Близо половината ядрени реактори в страната бяха изключени заради комбинация от забавени поддръжки заради COVID-19 и стресова корозия.
Още по темата: