Тласъкът в производството и продажбите на електрически автомобили създава предпазлив оптимизъм в изключително важната автомобилна индустрия на Германия след дългогодишен спад, характеризиращ се със затваряне на фабрики и загуба на работни места. Производствените обеми в германските автомобилни заводи нараснаха до 340 800 единици през януари 2025 г. – най-високата цифра за всеки януари от 2020 г. насам, предава Euractiv.
Бумът в цифри
Националната асоциация на автомобилната индустрия VDA обяви, че всеки трети автомобил, произведен в Германия, вече е електрически, като през 2024 г. са произведени 1,35 милиона електромобила.
Общият брой автомобили, регистрирани от федералния орган KBA през януари 2025 г., е по-нисък в сравнение с януари 2024 г., но цифрите показват повишено търсене на електрически превозни средства. Индустрията и властите очакват електрическите превозни средства да представляват по-голямата част, ако не и целия бъдещ пазар на автомобили.
16,6% от 207 640 автомобила, регистрирани през януари 2025 г., са електрически превозни средства с батерии (BEV) – отбелязвайки увеличение от 53,5% спрямо януари 2024 г., първия месец след отмяната на предишната субсидия за покупка на EV в страната. Plug-in хибридните автомобили (PHEV) представляват още 8,5% от новите регистрации, което ги прави с 23,1% по-популярни в сравнение с януари 2024 г.
„Политиките в подкрепа на електромобилите от страна на германското правителство – като разширяване на инфраструктурата за зареждане, бонуси за покупка въз основа на доходите и схеми за лизинг – биха могли допълнително да увеличат търсенето“, казва Сандра Вапелхорст от Международния съвет за чист транспорт (ICCT).
Всички основни политически партии, с изключение на крайнодясната Алтернатива за Германия, направиха държавните субсидии за електромобилност част от своите предизборни програми преди федералния вот на 23 февруари.
Надеждата е в корпоративните купувачи
Като се има предвид, че почти две трети от всички нови регистрации в Германия са били търговски превозни средства, корпоративните автопаркове – колекции от превозни средства, притежавани от или наети на компании – също биха могли да доведат до увеличаване на търсенето.
Европейската комисия заяви, че ще предложи нов закон за насърчаване на електрификацията на корпоративните автопаркове, като част от своята „промишлена сделка“ за европейските производители на автомобили.
Според базираната в Брюксел неправителствена организация „Транспорт и околна среда“ (T&E) подобно предложение ще гарантира пазарно търсене за европейските производители на автомобили от повече от 2,1 милиона EV през 2030 г., с особено голям потенциал на двата основни пазара в Германия и Франция.
T&E прогнозира още, че корпоративните купувачи вероятно ще дадат приоритет на местните марки и тези продажби ще поставят производителите в позиция да постигнат своите цели за емисии до 2030 г.