Екологичното, социално и корпоративно управление (ESG) става все по-важна тема за корпоративния свят. Нещо повече – тези фактори се появяват вече във всеки аспект от живота. Футболът не прави изключение, пише британският сайт Verdict.
За клубовете излизането извън терена и навлизането в съзнанието на феновете е решаващ начин за генериране на подкрепа за техните програми за ESG. Вграждането на устойчивост в персонала на футболните клубове заедно с тяхното управление и структура и след това съобщаването на това действие на обществеността ще увеличи подкрепата за клуба и за дневния ред, който насърчават.
Все по-важен аспект за тези клубове ще бъде как помагат на своите привърженици да направят най-устойчивия избор и да улеснят по-нататъшните действия. Използването и произходът на енергията, устойчивите условия за пътуване, интегрираното управление на отпадъците и рециклирането и образованието са някои от факторите, които клубовете трябва да имат предвид. И вече има нарастваща публичност за тези, които са успешни в този подход.
Страст и зелена енергия
Форест Грийн Роувърс, който влезе в историята през 2023 г., като назначи Хана Дингли за първата жена мениджър в английския мъжки професионален футбол, беше първият клуб, сертифициран като въглеродно неутрален според Рамковата конвенция на ООН за изменението на климата (UNFCCC).
Клубът, който е собственост на основателя на Ecotricity Дейл Винс, има органичен терен и планира да построи „най-зеления футболен стадион в света“, направен изцяло от дърво.
Открито ангажирайки се с опазването на околната среда, Форест Грийн се позиционира изключително добре в очите на обществеността, често получавайки отразяване доста над своето ниво – Втора лига, четвърто ниво в професионалния футбол в Англия.
Трябва да се отбележи и все по-успешната инициатива One Pack, One Planet на елитния английски клуб Улвърхемптън, която се радва на подкрепа сред феновете, където над 80% от анкетираните запалянковци заявяват, че вярват, че клубът носи отговорност да бъде шампион по устойчивост.
Стратегия за устойчивост на УЕФА
Ключова инициатива УЕФА, административния и ръководен орган на европейския футбол, е Стратегията за устойчивост на футбола до 2030 г., привеждането в съответствие с която може да бъде ключово за получаване на преференциално третиране в целия световен футбол.
УЕФА, като част от своя план за действие, създаде насоки и пътна карта, които други футболни организации могат лесно да следват.
Като се ангажират с тези насоки, клубовете могат да се позиционират благоприятно в очите на обществеността, което е особено важно, тъй като според актуално проучване 70% от европейските футболни фенове вярват, че УЕФА има ключова роля за устойчивостта.
Футболен ESG
Висшата лига на Англия е първата, която доброволно забрани на хазартни компании да поставят логото си на екипите на клубовете. В момента спонсорството на залагания е разрешено само върху ръкавите на фланелките, както и на електронните билбордове около стадиона.
Изпреварването на регулациите и ангажирането с по-широки футболни програми на ESG поставя клубовете в благоприятни позиции за привличане на спонсорство и обществена подкрепа от печеливши компании, които са все по-екологични и етични.
Футболен грийнуошинг
Проучване на GlobalData показва, че спортната индустрия е генерирала над 740 милиона долара през 2022 г. в спонсорски сделки от газовия и петролния сектор.
Критиките от страна на феновете могат да бъдат инструмент за налагане на по-положително социално и екологично поведение. Всеки клуб от Висшата лига с аспирации за успех и конкурентоспособност все повече ще трябва да се бори с дневния ред на ESG.
Прочетете още:
Устойчив транспорт: Франция качва футболните си суперзвезди на влак