За американските търговци на дрехи настъпиха трудни времена. Икономическата несигурност доведе до спад в потребителските настроения – вторите най-ниски в историята. В същото време марките водят трудна битка с разходите, тъй като обмислят как периодичните мита за водещите производители могат да повишат цените на облеклото с 58%, предава Ройтерс.
Но на фона на разговорите за намаляване на разходите, промяна на местоположенията за снабдяване и увеличаване на инвестициите в САЩ, има едно критично решение, което рискува да бъде пренебрегнато – да се инвестира повече в устойчивост, а не по-малко.
Всъщност, изследванията показват, че капиталовите разходи за възобновяема енергия и енергийна ефективност може да са най-практичният път напред за поддържане на достъпни цени на стоките и задържане на клиентите.
Въздействие на тарифите
Този бизнес аргумент само се засилва, тъй като марките използват центрове като Индия, Бангладеш и Виетнам, за да намалят тарифното въздействие от производството в Китай, най-големият източник на внос на американско облекло.
37% от вноса на американско облекло е дошъл от Китай миналата година. Очаква се обаче това да се промени, като се има предвид краят на безмитния внос под 800 долара, който е в сила от началото на май.
В момента натоварената инфраструктура, фрагментираните мрежи и логистичните пречки водят до високи разходи за електроенергия в други производствени центрове. Въпреки спада в световните цени на енергията, разходите за промишлена енергия рязко се покачват. В тези разрастващи се страни доставчици, електроенергията може да консумира до 20% от оперативните разходи на доставчика, което пряко влияе върху печалбите на марката и потребителските цени.
Например, Комисията по енергетика на Бангладеш наскоро обяви 33% увеличение на цените на газа за нови промишлени потребители, докато Индия намали вътрешните доставки на газ и повиши цената на местно произведения газ. Това е важно за модната индустрия, която се характеризира с енергоемки процеси, като предене, тъкане и мокро боядисване, и следователно е силно чувствителна към цената на енергията.
В същото време Китай чрез интегриране на слънчева енергия в производствените съоръжения, повишаване на енергийната ефективност и изграждане на стабилна, свързана енергийна инфраструктура, позволи на производителите да определят цени на стоките на нива, които някога са били немислими. Средно Китай може да произвежда мегаватчас електроенергия с 11-64% по-ниска цена от други пазари.
Възвръщаемост на инвестициите
С високите тарифи, които сега карат марките да доставят повече извън Китай, марките може да се наложи да направят повече, за да помогнат на своите доставчици да инвестират във възобновяеми енергийни източници и енергийна ефективност. Това може да предложи ясна възвръщаемост на инвестициите както за марките, така и за доставчиците, и да осигури по-добри условия за работниците.
Вземете например Бангладеш – в този развиващ се център, зеленият подход доби популярност както сред доставчиците, заради конкурентно предимство, така и сред марките, заради спестяване на разходи.
Инвестициите на доставчици в слънчеви панели във фабрика в Бангладеш намалиха наполовина разходите за енергия и подобриха условията на труд. Марките H&M Group и Bestseller помагат на Бангладеш да изгради първия си офшорен вятърен парк, като мащабират възобновяемите енергийни източници на място и в крайна сметка намаляват оперативните разходи. А което е добро за бизнеса, е добро и за планетата. Енергийно ефективните операции и възобновяемата енергия не само намаляват емисиите, но и понижават дългосрочните разходи и засилват конкурентоспособността на доставчиците.
Независимо какво предстои – още една пауза, нов налог или пълното премахване на тарифите – потребителите не са в настроение да харчат повече. Марките и търговците на дребно, които искат да преживеят този период на глобална икономическа несигурност, трябва да се съсредоточат върху предоставянето на достъпни продукти, по всякакъв начин. Същото важи и за страните, които се стремят да запълнят нов вакуум в производството и да развият конкурентно предимство. Макар че устойчивостта може вече да не е на мода, тя може да е най-практичният път за поддържане на ниски цени.