Съюзът на европейските футболни асоциации УЕФА беше критикуван от зелени активисти за печалба от спонсорство на авиокомпании.
Шампионската лига се завърна тази седмица, залята от разрушаващи климата спонсори на авиокомпании“, изригнаха от кампанията Fossil Free Football.
Навръх Свети Валентин активистите призоваваха европейската футболна централа да „скъса с замърсяващите партньори“, предава Евронюз.
УЕФА е спонсорирана от Turkish Airlines, докато пет от 16-те осминфиналисти в Шампионската лига играят със спонсорско лого на авиокомпания на фланелките си.
Тези спонсорски сделки имат комбинирана годишна стойност от над 317 милиона евро и обща стойност от най-малко 917 милиона евро, според изчисления от базата данни за спонсорство на SportBusiness 2024.
Европа е опустошена от високи температури, бушуващи горски пожари и смъртоносни наводнения, но все пак водещото футболно клубно състезание на континента все още действа като гигантски билборд за унищожаващите климата авиокомпании“, казва Майкъл Харди от Game Changer Sponsorship Pledge.
Кои футболни отбори са спонсорирани от авиокомпаниите?
Седем отбора, които играят в Шампионската лига, имат спонсори на авиокомпаниите на фланелките си, пет от които са стигнали до елиминациите.
Сред тях са Арсенал и Реал (Мадрид) – и двата спонсорирани от Emirates, Манчестър Сити, който е спонсориран от другия водещ превозвач на ОАЕ Etihad. Освен че показват логата на авиокомпаниите върху фланелките си, Арсенал и Манчестър Сити също имат договори за спонсорство на стадиони с тях.
Атлетико (Мадирд) носи логото на Riyadh Air на Саудитска Арабия върху фланелките си, докато Пари сен Жермен и Интер (Милано) са спонсорирани от Qatar Airways.
Много други клубове имат по-малки сделки със спонсори на авиокомпании, включително Борусия Дортмунд с Eurowings, Лацио с Aeroitalia и ПСВ Айндховен с летище Айндховен и Corendon Airlines.
Елитният футбол продължава да популяризира и нормализира въздушното пътуване, сякаш планетата не се нагрява. Футболът може да бъде мощен партньор в енергийния преход, но за да направи това, той трябва да спре да се идентифицира с компании, които подкопават бъдещето на играта“, казва Фреди Дейли от Cool Down Sport For Climate Action Network, който провежда кампания заедно с Fossil Free Football.
Дали обещанията за устойчивост на футболната индустрия са такива, каквито изглеждат?
През последните години футболните отбори се опитват да подобрят екологичния си имидж. УЕФА се ангажира с Рамката на ООН за действие в областта на спорта за климата, която цели „насърчаване на устойчиво и отговорно потребление“ и намаляване наполовина на емисиите до 2030 г. в сравнение с нивата преди пандемията.
Френският футболист Пол Погба заедно с Adidas пуснаха специална серия веган футболни обувки. А отбори като английския Милуол и френския Нант избраха влакове вместо вътрешни полети, за да пътуват за мачове.
По-рано този месец годишната кампания Green Football Weekend се завърна, обещавайки да използва силата на футбола за справяне с изменението на климата чрез екологични инициативи сред клубове и фенове.
Но екоактивистите твърдят, че това е в противоречие с начина, по който клубовете работят.
Бяха изразени опасения относно рязкото увеличение на полетите според наскоро обявения нов график на УЕФА. Евроцентралата първоначално насърчи отборите да вземат автобус или влак за Евро 2024 това лято, но впоследствие оттегли препоръката.
Мачовете могат да бъдат организирани по начин, който би позволил на отборите да пътуват по-устойчиво, докато високовъглеродната реклама, насърчаваща феновете да следват тези отбори със самолет, трябва да бъде забранена“, казва Роб Брайхър от климатичната благотворителна организация Possible.
Все пак УЕФА насърчава феновете да пътуват до първенството това лято с влак, като предлага на много притежатели на билети карти за влак с отстъпка, както и пасове за обществен транспорт.
Емисиите от полетите растат бързо
Емисиите от летене растат по-бързо от всеки друг вид транспорт, твърдят от Европейската федерация за транспорт и околна среда. Те са се увеличили повече от два пъти от 1,5 процента от всички европейски емисии през 1990 г. до 4,7 процента през 2019 г.
Очаква се тази траектория да продължи и през 2024 г., когато туристическата индустрия се възстанови напълно от пандемията. Ако не се предприемат действия, емисиите от въздухоплаването може отново да се удвоят до 2050 г., консумирайки повече от 10 процента от оставащия въглероден бюджет в света, за да поддържат глобалното затопляне под 1,5°C, предупреждават от Transport and Environment.
Fossil Free Football твърди, че замърсяващите реклами на авиокомпаниите трябва да се избягват от футбола по същия начин, както рекламите за пушене. Кампанията също така се застъпва за намаляване на футболния календар.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/