Комисиите за вътрешен пазар и околна среда приеха в сряда своята позиция относно правилата за това как фирмите могат да валидират своите екологични маркетингови твърдения. Така наречената директива за зелени искове допълва вече одобрената забрана на ЕС за зелено измиване (грийнуошинг).
Директивата определя какъв вид информация трябва да предоставят компаниите, за да оправдаят своите екологични маркетингови твърдения в бъдеще. Тя също така създава рамка и крайни срокове за проверка на доказателства и одобряване на искове и уточнява какво се случва с компаниите, които нарушават закона, пише esgnews.com.
Система за проверка и наказания
Членовете на ЕП се съгласиха с Комисията, че компаниите трябва да подават за одобрение всякакви бъдещи екологични маркетингови твърдения, преди да ги използват. Те ще се оценяват от акредитирани проверяващи в рамките на 30 дни, съгласно приетия текст. Компаниите, които нарушават правилата, могат да бъдат изключени от обществени поръчки, да загубят приходите си и да бъдат изправени пред глоба от най-малко 4% от годишния си оборот.
Комисията трябва да състави списък с по-малко сложни твърдения и продукти, които биха могли да се възползват от по-бърза или по-проста проверка, казват евродепутатите.
Те също така трябва да решат дали могат да се правят екологични твърдения за продукти, съдържащи опасни вещества.
Евродепутатите също се съгласиха, че микропредприятията трябва да бъдат изключени от новите задължения, а МСП трябва да получат една допълнителна година, преди да приложат правилата.
Време е да сложим край на зеленото измиване. Нашето споразумение по този текст слага край на разпространението на измамни екологични твърдения, които са мамили потребителите твърде дълго. Той също така гарантира, че фирмите разполагат с правилните инструменти за възприемане на истински практики за устойчивост. Европейските потребители искат да направят екологичен и устойчив избор и всички, които предлагат продукти или услуги, трябва да гарантират, че техните екологични твърдения са научно потвърдени”, заяви докладчикът на парламента Сайръс Енгерер от комисията по околна среда.
Въглеродни компенсации
Депутатите потвърдиха неотдавнашната забрана на ЕС за екологични претенции, основани единствено на така наречените схеми за компенсиране на въглеродни емисии. Те уточняват още, че компаниите все още могат да споменават схеми за компенсиране, ако вече са довели до значително намаляване на емисиите им и използват тези схеми само за остатъчни емисии. Въглеродните кредити на схемите трябва да бъдат сертифицирани, както е установено в Рамката за сертифициране на премахване на въглерод.
Специални правила ще се прилагат и за сравнителни твърдения (т.е. реклами, сравняващи две различни стоки), включително ако двата продукта са произведени от един и същи производител. Компаниите трябва да демонстрират, че са използвали едни и същи методи за сравняване на съответните аспекти на продуктите. Освен това твърденията, че продуктите са били подобрени, не могат да се основават на данни, които са на повече от пет години.
Проучванията показват, че 50% от екологичните твърдения на компаниите са подвеждащи. Потребителите и предприемачите заслужават прозрачност, правна яснота и равни условия на конкуренция. Търговците са готови да платят за това, но не повече, отколкото печелят от него. Доволен съм, че решението, предложено от комисиите, е балансирано, внася повече яснота за потребителите и в същото време в много случаи е по-малко натоварващо за бизнеса от решението, първоначално предложено от Комисията”, коментира докладчикът на парламента Андрус Ансип от комисията по вътрешния пазар.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/