Очаква се Европейската комисия да представи своята климатична цел за 2040 г. на 6 февруари, което мнозина смятат за наследство на настоящата администрация за новия екип, който ще бъде назначен да ръководи базираната в Брюксел изпълнителна власт след изборите за ЕС през юни.
Подходящото ниво на амбиция на ЕС за 2040 г. беше в центъра на дебата, когато депутатите в Европейския парламент гласуваха за одобряване на новия комисар на ЕС за действията в областта на климата, Вопке Хукстра, през октомври. Под натиска на евродепутатите Хукстра обеща да защити 90% намаление на нетните емисии на парникови газове до 2040 г., в съответствие с напътствието на Европейския научен консултативен съвет по изменението на климата, който препоръчва намаление от 90-95%.
За групата за екологична кампания Carbon Market Watch (CMW) целевият план за 2040 г. представлява последната възможност за Комисията да остави наследство в борбата срещу изменението на климата.
Ние подкрепяме приемането на правно обвързваща цел за намаляване на брутните емисии с повече от 90% в сравнение с 1990 г.“, казва Сам Ван ден Плас, политически директор в CMW.
Въпреки това Ван ден Плас също даде да се разбере, че екологичните групи очакват ЕС да възприеме много по-високо ниво на амбиция в съответствие с целите на Парижкото споразумение.
Бихме предпочели да видим цел за нулеви нетни емисии за 2040 г.“, каза той пред Euractiv, позиция, която е подкрепена от други екологични групи като WWF.
Позицията на WWF е, че ЕС трябва да се стреми да се постигне климатична неутралност – 100% намаление на нетните емисии на парникови газове – до 2040 г. и да намалим емисиите до 2030 г. с 65%“, казват от природозащитната група.
Паскал Канфин, председателят на комисията по околна среда на Европейския парламент, също подкрепя високата цел за 2040 г.
Според него темпът на намаляване на емисиите, определен за 2020 г. и 2030 г. (-20% и -55% спрямо нивата от 1990 г.) вече поставя ЕС на траектория за постигане на 90% намаление на емисиите до 2040 г.
Ако положим същите усилия между 2030 и 2040 г., ще достигнем -90%“, заяви наскоро той.
Канфин също така посочи Парижкото споразумение, което гласи, че емисиите в богатите страни трябва да бъдат намалени до нетната нула до 2050 г. „най-късно“, което предполага, че краен срок до 2045 г. би бил за предпочитане, за да бъде в съответствие с ангажиментите на ЕС.
Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) Европа трябва да достигне нетна нула до 2045 г.“, каза френският евродепутат.
Отстраняване на въглерод
Друг ключов въпрос в дебата за целите за 2040 г. е делът на намалените емисии, които могат да се очакват от премахването на въглеродни емисии, постигнато от базирани на природата решения като горите и опазването на природата.
Според CMW трябва да се направи ясно разграничение с отделни цели за намаляване на емисиите, премахване на въглерод от използване на земята и горско стопанство (LULUCF) и тези, постигнати чрез технологични средства като Direct Air Capture (DAC).
Силно препоръчваме да се отделят намаленията на емисиите от технологичното премахване на въглерод и целите за LULUCF“, казват от CMW в своя принос към целевия план на Комисията за 2040 г.
В този контекст Ван ден Плас отбелязва, че Комисията също така ще представи съобщение относно „план за управление на промишлени въглеродни емисии“ на 6 февруари, с цел разработване на технологии за улавяне и съхранение на въглероден диоксид за намаляване на емисиите от тежките индустрии.
Премахването на въглерода има своята роля, но ако политиката се фокусира само върху компенсиране на тежките индустрии, съществува риск да продължим да произвеждаме емисии на парникови газове“, предупреждава Ван ден Плас.
Най-важното е, че активистите казват, че кредитите за премахване на въглерод трябва да бъдат изключени от търговията в рамките на въглеродния пазар на ЕС, за да се поддържа натиск върху замърсителите да се декарбонизират.
Въглеродните пазари по своята същност са неподходящи за премахване на въглерод, тъй като качеството е основната грижа, а не цената“, твърдят от CMW.
Избягване на деиндустриализацията
Европейските индустрии от своя страна казват, че подкрепят целите на ЕС в областта на климата, но предупреждават, че политиките за декарбонизация също трябва да запазят конкурентоспособността си спрямо компаниите извън Европа.
Главната цел от 90% за цялото общество в ЕС включва почти пълна декарбонизация на енергоемките индустрии като стоманодобивната“, казват от Европейската стоманодобивна асоциация Eurofer. “Това е възможно само ако има сигурност за достъп до конкурентна чиста енергия в безпрецедентни количества, като същевременно се изравнят условията с други региони на света, които не споделят същата климатична амбиция“, добавят от Eurofer, отбелязвайки, че декарбонизирането само на стоманодобивната промишленост в ЕС „би изисквала еквивалента на текущото потребление на електроенергия в Германия“.
В своя принос към дебата за целите на ЕС за климата до 2040 г. от Европейския съвет на химическата промишленост (CEFIC) заявиха, че трябва да има „солидни решения за финансиране“ в подкрепа на нисковъглеродни инвестиции, заедно с по-голяма „наличност и достъп до нисковъглеродна и възобновяема енергия“.
Страхът на CEFIC е, че комбинацията от високи цени на енергията, нарастващи разходи за въглерод и липса на финансова подкрепа от правителствата ще накара химическите компании да разположат нови фабрики извън ЕС, където производствените разходи обикновено са по-ниски.
Следващи стъпки
27-те министри на околната среда на ЕС ще имат възможност да обсъдят целевия план за 2040 г., когато се съберат на 16 януари за първия неформален Съвет по околната среда, който ще се проведе по време на белгийското председателство на ЕС.
След като Комисията внесе предложението си на 6 февруари, ще се проведе официален обмен на информация на Съвета по околна среда на 25 март.
След това държавните глави на ЕС ще имат възможност да се включат в дебата на срещата на върха на 27-28 юни като част от Стратегическата програма на ЕС за 2024-2029 г., която ще определи приоритетите на ЕС за новия институционален цикъл след европейските избори през юни.
Прочетете още:
Европейската комисия отлага повторното въвеждане на митата за стомана за след изборите в САЩ