Компанията на Илън Мъск Tesla е изпреварена от китайския си съперник BYD за най-продаван електрически автомобил в света, предава Гардиън. BYD, която е подкрепяна от американския инвестиционен милиардер Уорън Бъфет от 2008 г., победи производството на Tesla за втора поредна година.
От BYD (Build Your Dreams) заявиха, че са произвели 3,02 милиона нови енергийни превозни средства през 2023 г. Американската мултинационална компания Tesla обяви във вторник, че е произвела 1,84 милиона коли. Данните за продажбите на BYD обаче включват 1,6 милиона автомобили само с батерии и 1,4 милиона хибриди, което означава, че Tesla все още е лидер в производството на електрически автомобили само с батерии.
Въпреки това през последното тримесечие на миналата година BYD изпревари Tesla за първи път и при автомобилите само с батерии – 526 000 срещу 484 000. Повечето автомобили на BYD се продават на по-ниска цена от Tesla, която реализира около 20% от продажбите си от китайския пазар.
Международни пазари
Китайски производители на електрически автомобили, като BYD и Nio, се стремят да се превърнат в големи играчи на международните пазари, с особен фокус върху Европа. През декември BYD, която продава пет модела в Европа и има планове да пусне още три тази година, обяви планове за изграждане на нов завод в Унгария. Миналата година компанията заяви, че се отказва от изграждането на първата си европейска фабрика в Обединеното кралство поради въздействието на Brexit.
Китайският производител на електрически автомобили цели продажби на около 800 000 автомобила годишно в Европа до 2030 г. Тези цели обаче може да бъдат застрашени, след като Европейската комисия започна антисубсидийно разследване през миналия септември на вноса на китайски електрически превозни средства.
Коментирайки решението по онова време, председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза, че китайските електрически превозни средства сега наводняват световните пазари и са „поддържани изкуствено на ниско ниво чрез държавни субсидии“.
Разследването, което се очаква да продължи една година, може да доведе до налагане на наказателни мита от страна на ЕС на китайски превозни средства.
BYD е основана от бившия университетски професор Уанг Чуанфу и започва да разработва батерии през 1995 г. Компанията възнамерява да се превърне в глобална мощ на пазара на електрически превозни средства.
От Tesla, която се ръководи от Мъск, заявиха миналия месец, че изтеглят малко над 2 милиона превозни средства в САЩ, оборудвани с усъвършенствана система за подпомагане на водача Autopilot, за да инсталира нови предпазни мерки.
Предимства на BYD
Едно от предимствата, които BYD има пред своите колеги в САЩ и Европа, е способността му да произвежда собствени батерии за електрически превозни средства. Сузана Стрийтър, ръководител на отдела за пари и пазари в инвестиционната платформа Hargreaves Lansdown, коментира:
Въпреки че е водещ световен доставчик на акумулаторни батерии, Tesla разчита на няколко доставчици и отбеляза недостига на литий. На всичкото отгоре търсенето продължава да се увеличава и това е пречка за веригата за доставки години напред. BYD вече прави стъпки за осигуряване на благородния метал чрез закупуване на дял в китайски производител на литий. Освен това компанията е хвърлила око върху закупуването на мини в Африка и проучва активи в Южна Америка, където се добива металът.“
Предпазни мерки
Появата на Китай като най-големия производител на електрически превозни средства идва в значим момент: началото на годината на президентските избори в САЩ.
Китайско-американските отношения, особено около търговията, вероятно ще бъдат ключова част от кампанията за президентството, която изглежда вероятно ще се води между Джо Байдън и Доналд Тръмп.
Миналия месец администрацията на Байдън въведе нови предпазни мерки за своя пазар на електромобили, като блокира пълните субсидии чрез своя Закон за намаляване на инфлацията за компании за електромобили със значителни китайски връзки. Произведените в САЩ електрически превозни средства, които включват компоненти за батерии, произведени в Китай, също ще бъдат блокирани от достъп до пълни субсидии.
Wall Street Journal също съобщи точно преди Коледа, че правителството на САЩ обмисля повишаване на митата върху някои китайски стоки, включително електрически превозни средства, за да подкрепи сектора на чистата енергия в САЩ. Това би било в допълнение към митата от 25% върху превозни средства, внесени от Китай, които бяха въведени по време на президентството на Тръмп и удължени по време на администрацията на Байдън.
Натиск
САЩ се стремят да предприемат действия в други области, където имат опасения за сигурността относно производствените възможности на Китай.
В понеделник беше съобщено, че администрацията на Байдън е оказала натиск върху нидерландското правителство да блокира доставките на високотехнологични машини за производство на чипове в Китай от една от ключовите му технологични компании.
ASML, водещ доставчик на полупроводниковата индустрия, потвърди, че правителството е отнело частично лиценза му за износ на три литографски машини за производство на чипове в Китай.
Bloomberg съобщи, че решението е взето, след като американски служители са поискали този ход в опит да ограничат растежа на производствените възможности на Китай за полупроводници.
Прочетете още:
Всеки жител на Брюксел ще живее на по-малко от 150 метра от зарядно за електромобили