Компаниите трябва да намират баланс между корпоративните си интереси и социалната отговорност. Част от този баланс е и решението дали да заеме публична позиция по теми, които засягат ценностите ѝ. Вярно е, че при международните компании с хиляди служители и клиенти е трудно всеки да е съгласен с всичко. Но да се не вземе страна също би могло да предизвика ответна реакция.
Причините „за“
Като предприятия, които осъществяват дейност в рамките на едно общество, компаниите имат моралното задължение да насърчават равенството и справедливостта за всички. В днешния свят потребителите и заинтересованите страни все повече ценят компаниите, които градят имидж като социално отговорни и приобщаващи.
Компаниите могат да използват своите платформи, за да повишат осведомеността за проблемите, засягащи малцинствата, и да подкрепят инициативи, които насърчават равнопоставеността.
Въпреки че е важно компаниите да заемат позиция, също толкова важно е да го правят по истински и смислен начин. Това включва вслушване в гласовете на малцинствата, предприемане на конкретни действия за решаване на проблемите им и прозрачност на усилията.
Предизвикателствата
В зависимост от каузата, зад която компанията застане, някои клиенти може да не са съгласни с позицията ѝ и да решат да бойкотират нейните продукти или услуги. Възможно е служителите да имат различни мнения по въпроса, което да доведе до вътрешни конфликти и намаляване на морала.
Ако посланията на дадена компания се възприемат като неискрени, това може да навреди на репутацията на марката. Изразяването на позиция по спорни въпроси може да доведе и до финансови загуби, като намаляване на продажбите или увеличаване на разходите.
На практика
Компании-гиганти, които скоро са заемали публично позиции по теми, свързани с техните ценности са Apple и Siemens. Тим Кук, главният изпълнителен директор на Apple, се изказа остро срещу предложени промени в закона на САЩ, които биха ограничили правата на ЛГБТ общността.
„Като горд член на ЛГБТ+ общността съм дълбоко загрижен за законите, които се приемат в цялата страна, особено за тези, които са насочени към уязвимите ни младежи“, заяви Кук в профилите си в социалните мрежи.
Роланд Буш, главният изпълнителен директор на Siemens, взе отношение към нарастващите прояви на екстремизъм в Германия.
„Бих искал да заявя ясно и категорично: всякакъв вид екстремизъм вреди на тази страна“, каза Буш в речта си пред акционери. „Просперитетът се основава на прогреса и иновациите, на обмена и отвореността, на разнообразието и надеждността – и преди всичко на творческите и отдадени хора. И това естествено включва всички, които идват в Германия и искат да допринесат със себе си и своите умения“, добави той.
Въпреки че Буш не споменава изрично немската партия „Алтернатива за Германия“, коментарите му могат да се разглеждат като атака срещу крайнодясната партия, която в момента е на второ място в проучванията на общественото мнение след основните опозиционни консерватори.
Въпреки всички предизвикателства, много компании вярват, че ползите от изказването на мнение са по-големи от рисковете. С изразяването на позиция компаниите могат да демонстрират своите ценности, да изградят доверие сред заинтересованите страни и да допринесат за по-справедливо и равноправно общество.