Прилагайки експертния опит на своите служители, технологиите, продуктите, услугите, данните и партньорствата, Mastercard предоставя устойчиво социално въздействие в глобален мащаб. Мениджърът на компанията за България, Северна Македния, Албания и Косово Ваня Манова разказа по време на втория международен форум ESG&Friends: Transformation in Action, организиран от първата в България медийна платформа за устойчив бизнес ESGnews.bg, за социалните дейности на компанията и ползите от тях.
Нашето мото също е “Тransformation in Аction”. Ние винаги сме искали да правим добро, докато си вършим работата. Ние винаги излизаме извън нашия бизнес, извън нашите традиционни граници. Ако допреди две години ние претендирахме, че сме технологична компания, сега имаме претенциите да бъдем екосистемна компания. Ние се възприемаме като много важна част в цялата екосистема. ESG се разбира от много хора най-вече от гледна точка на “E”. Още преди да навлезе този термин в ежедневието ни, нашата компания беше много корпоративно-социално отговорна и в този смисъл това да използваме нашата технология и нашите безценни данни, го чувстваме като задължение и създаваме възможност за приобщаване”, сподели Ваня Манова.
Социална отговорност с фокус към децата
Тя разказа за редица социални дейности на компанията, фокусирани към децата, жените предприемачи, малките и средните предприятия, хора в неравностойно положение и други.
Нашият принцип е, че всички трябва да имат еднакви права, еднакъв достъп до информация и технологии. Ние вярваме, че можем да влезем в партньорство с наши конкуренти в името на изграждането на една честна и отворена екосистема, в която има място за всички”, категоричен е мениджърът на Mastercard.
Тя подчерта, че компанията се стреми да образова децата, възпитавайки ги по един различен начин.
Нашата работа е да познаваме различните заинтересовани лица и да намерим точната форма на комуникация. В много случаи тя не е да говорим с тях, а да им дадем възможност да се докоснат, да свършат нещо сами и да видят резултата”.
Ваня Манова каза, че вярва изключително много в партньорството и е далеч от мисълта, че един бизнес, колкото и да е голям, може да направи нещата по-добре сам, отколкото в партньорство с други компании и други хора. Тя даде примери с проектите на Mastercard, свързани с децата, сред които дигиталните купони, които формират в тях дигитални умения за по-късен етап; зелена изнесена класна стая в партньоство с Пощенска банка, която вече две поредни години дава възможност на децата да се докоснат до природата. Те сами изграждат своята зелена класна стая и я поддържат. В нея имат уроци и различни социални дейности.
Искам да кажа, че давайки пример на децата, обучавайки ги, образовайки ги на едно разумно потребление и разумен начин на живот, на по –късен етап, когато те пораснат, ще има ефект върху начина, по който те пазаруват, по който живеят, подхождат към нещата и тук ние виждаме нашата роля съвместно с всички наши партньори”, обобщи Ваня Манова.

Измерване на промяната
Мениджърът на Mastercard за България, Северна Македния, Албания и Косово поясни, че компанията има механизми за измерване на някои от промените, при които има чисто количествени ангажименти, които компанията е поела и добави, че вече почти е достигнала някои от таргетите си за 2025 г.
Невинаги за всичко трябва да си слагаме таргети. Понякога мерилото за успеха е двойният брой хора, които успяват да се докоснат до следващо издание на наша инициатива. Не всичко, което сме правили, е било успешно. Правили сме опити, които са били неуспешни, но това не ни е демотивирало и сме продължавали напред. Невинаги е важно да мерим нещата с точни показатели, важното е да има баланс между количествените и качествените показатели. За нашия екип чисто емоционалното удовлетворение е много важен показател”, обясни Ваня Манова.
Мястото на устойчивия лидер
Тя каза още, че няма точна дефиниция как се изгражда един лидер, но вярва във възможността той да се докосне до други лидери – хора, които наистина го правят и тяхната мотивация.
Радвам се, че тук в България има много лидерски академии, които не само на теория подготвят младите хора, но им дават възможност и на практика да се докоснат до различни казуси”, подчерта Ваня Манова и добави, че за да си успешен лидер, е много важно да обичаш това, което правиш, да го разбираш и то да ти е в сърцето. “Аз имам невероятния късмет да съм попаднала в средата на тези прекрасни хора”.
За новите проекте мениджърът на Mastercard заяви, че те много я зареждат. Тя даде за пример Лунар, един наистина грандиозен фестивал, който докосва сетивата на хората.
Ние, възрастните хора, също сме деца по един специален начин и всеки възрастен човек през целия си живот трябва да се учи. Тук не говорим само за деца в училищна възраст. Тази година за първи път подкрепихме фонда „Иди, учи се и се върни“, този път със специализирана стипендия за устойчивост, технологии, биотехнологии. Има много добри кандидати и ние много се радваме, че ще инвестираме в това младите хора да отидат навън, да се докоснат, да се научат и да се върнат отново в България и да бъдат полезни тук”, каза още Ваня Манова.