Президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 25% мито върху вносните превозни средства, разширявайки световната търговска война и предизвиквайки критики и заплахи за отмъщение от засегнатите съюзници на САЩ, предава Ройтерс.
Новите налози върху колите и лекотоварните автомобили ще влязат в сила на 3 април, ден след като Тръмп планира да обяви реципрочни мита, насочени към страните, отговорни за по-голямата част от търговския дефицит на САЩ. Те идват в допълнение към вече въведените мита за стомана и алуминий, както и върху стоки от Мексико, Канада и Китай.
САЩ са внесли автомобилни продукти на стойност 474 милиарда долара през 2024 г., включително леки автомобили на стойност 220 милиарда долара. Мексико, Япония, Южна Корея, Канада и Германия, всички близки съюзници на САЩ, бяха най-големите доставчици.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен описа хода като „лош за бизнеса, по-лош за потребителите“, докато канадският премиер Марк Карни определи митата като „директна атака“ срещу канадските работници и каза, че се обмислят ответни мерки.
„Ние ще защитим нашите работници, ще защитим нашите компании, ще защитим нашата страна и ще я защитим заедно“, каза Карни пред репортери в Отава.
Спад на акциите на автомобилните производители
Решението на американският президент доведе до спад на акциите на автомобилните производители Toyota Motor и Mazda Motor в Япония, която разчита за повече от една четвърт от износа си за САЩ.
Акциите на автомобилните производители в Южна Корея, Hyundai Motor и Kia Corp паднаха рязко, докато тези на автомобилните производители и доставчиците на части в Индия също се понижиха.
Японският премиер Шигеру Ишиба каза, че Токио ще постави на масата “всички опции” за справяне с новите тарифи, а Южна Корея заяви, че ще въведе спешна реакция за тежко засегнатата си автомобилна индустрия до април.
Президентът на Бразилия Луис Инасио Лула да Силва каза, че Тръмп рискува да навреди на икономиката на САЩ с допълнителни мита.
„Протекционизмът не помага на никоя страна в света“, каза Лула в четвъртък на пресконференция в Токио, обещавайки да подаде жалба до Световната търговска организация относно търговската такса върху бразилската стомана.
Целите на Тръмп
Тръмп вижда митата като инструмент за увеличаване на приходите, за да компенсира обещаните от него намаления на данъците и да съживи отдавна западащата индустриална база на САЩ.
Много търговски експерти обаче очакват цените първоначално да се повишат, а търсенето да падне, което ще навреди на глобалната автомобилна индустрия, която вече се разтърсва от несигурността, причинена от заплахите на Тръмп за бързи мита и случайни отмени.
„Ще наложим такса на страните за правене на бизнес в нашата страна и за отнемане на нашите работни места, за отнемане на богатството ни, за много от нещата, които те са завзели през годините. Те взеха толкова много от страната ни, приятел и враг, и честно казано, приятелят често е бил много по-лош от врага“, коментира Тръмп в Овалния кабинет в сряда.
Той добави рано тази сутрин, че може да удари ЕС и Канада с по-големи мита, ако се обединят, за да отмъстят.
„Ако Европейският съюз работи с Канада, за да нанесе икономическа вреда на САЩ, широкомащабни тарифи, много по-големи от планираните в момента, ще бъдат наложени и на двете, за да се защити най-добрият приятел, който всяка от тези две страни някога е имала“, каза той в публикация в Truth Social.
Откакто встъпи в длъжност на 20 януари, Тръмп обяви и забави митата върху Канада и Мексико за това, което той твърди, че е тяхната роля в допускането на опиоида фентанил в САЩ; определя данъци върху вноса на стоки от Китай по същата причина; въведе високи мита върху вноса на стомана и алуминий; и многократно рекламира плановете си да обяви глобални реципрочни мита на 2 април.
Той също така каза в сряда, че автомобилните тарифи може да са неутрални за Tesla, компанията за електрически автомобили, която се ръководи от Илън Мъск, който също оглавява усилията на правителството за намаляване на разходите. Мъск обаче по-късно публикува в социалната мрежа X, че Tesla няма да остане невредима.
„Въздействието на тарифите върху Tesla все още е значително“, пише той.
Центърът за автомобилни изследвания заяви, че новите такси се очаква да струват на купувачите на автомобили хиляди долари повече, като ще засегнат продажбите на нови превозни средства и ще доведат до загуба на работни места, тъй като автомобилната индустрия на САЩ разчита в голяма степен на вносни части.