Продажбите на електрически автомобили няма да заемат повече от 1/3 пазарен дял, а потребителите не трябва да се насърчават да ги купуват, смята изпълнителният директор на най-големия производител на коли в света Toyota.
Според Акио Тойода, електрическите превозни средства не трябва да се разработват при изключване на други технологии, като хибриди и автомобили на водород, върху които компанията му се е съсредоточила. Говорейки пред служители на компанията, той посочи, че общият враг на всички е „въглеродният диоксид“.
Според него, напълно електрическите автомобили в бъдеще ще съставляват не повече от 30 на сто от пазара, което е двойно по-ниско от настоящия им дял във Великобритания, като останалите 70% ще са коли на водород, хибриди и автомобили с горивни клетки.
Клиентите, а не регулациите и политиците, трябва да правят избора“, казва още Тойода.
По думите му пазарът на ел. коли в момента е ограничен, тъй като все още около 1 млрд. души по света живеят без ток. Освен това, тези автомобили са скъпи и се нуждаят от зарядни станции, за да могат да се движат по пътищата.
Изостава ли Toyota?
Главният изпълнителен директор на Toyota, чийто баща основава компанията, не е съгласен и с твърдението, че японският производител изостава от конкурентите си при разработването на електрически автомобили. Според него компанията е постъпила правилно, съсредоточавайки се върху развитието на алтернативни технологии. Преди време той посочи, че Toyota работи и върху вид двигател с вътрешно горене.
Тойода е на мнение, че в най-скоро време банките ще прекратят даването на заеми на компании, произвеждащи двигатели, задвижвани от изкопаеми горива.
За първите 11 месеца на 2023 г. Toyota е произвела 9.2 млн. автомобила, а след включването на данните за декември ще се премине границата от 10 млн. коли.
Миналата година Коджи Сато – друг от директорите в компанията, обеща, че Toyota ще продава по 1.5 млн. напълно електрически коли до 2026 г., както и по 3.5 млн. броя към 2030 г. За сравнение, от Tesla са произвели 1.8 млн. коли през 2023 г.
Изказването на Тойода идва в месеци, в които данните за продажбите на нови ел. коли в Европа и Великобритания отчитат спад. Делът на екологичните модели в ЕС пада до 16.5 на сто спрямо 16.6 на сто към 2022 г.
Това се случва във време, в което редица правителства не предприемат големи стимули за покупки на електрически коли, а в Германия те бяха спрени.
Четете още:
Франция планира по-високи такси за коли и по-скъпо паркиране