През 2023 г. в ЕС са продадени 1.539 млн. напълно електрически автомобила, става ясно от данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Този тип превозни средства вече са третата най-популярна опция сред купувачите на нови коли. През декември пазарният им дял нарасна до 18.5 на сто, докато за цялата година държат 14.6 на сто от всички купени автомобили.
Електрическите коли вече изпреварват дизеловите автомобили, чийто пазарен дял е 13.6 на сто. Бензиновите коли обаче продължават да са най-предпочитаните с дял от 35.3 на сто, докато хибридните модели са втори с 25.8 на сто от пазара.
Какво се случи през декември?
Новите напълно електрически автомобили отчитат спад в продажбите за първи път от началото на пандемията (бел. ред. – април 2020 г.). Спрямо година по-рано реализираните нови коли се понижават с 16.9 на сто – до 160 700 броя.
Основната причина за това е сериозното намаление (-47.6%) на продажбите на електрически коли в Германия, продиктувано от спирането на субсидиите.
37% повече продадени коли спрямо 2022 г.
Въпреки понижението от декември, за цялата година са продадени 37% повече коли спрямо 2022 г. В общо осем държави от общността сделките за нови ел. коли растат с повече от 100%. Лидери в това отношение са Белгия (+148%), Гърция (+125%) и България (+119%). Повече от двоен ръст има и в Кипър, Дания, Естония, Финландия и Португалия.
Всяка втора ел. кола през миналата година е с нов собственик в Германия и Франция, докато над 100 хил. броя са реализирани още и в Швеция, и в Нидерландия.
Извън ЕС
Въпреки че са извън ЕС, ACEA публикува данни и за Норвегия, и за Великобритания. На Острова са регистрирани нови близо 315 хил. електрически коли, докато в скандинавската държава – 104 хиляди. Именно Норвегия е с най-висок дял на ел. коли в света – 82.3 на сто за 2023 г. спрямо 79.3 на сто година по-рано.
Четете още:
Франция планира по-високи такси за коли и по-скъпо паркиране