Всяка година в света се произвеждат близо 2 милиарда автомобилни гуми. Каква обаче е екологичната цена на „химическия коктейл“, който е нужен за това?
Замърсяването с микропластмаса е проблем, който изисква да се обърне внимание и на най-малките подробности. Поразително е как дори предмети от всекидневието ни – от дрехите, които носим, до колите, които караме, отделят малки пластмасови частици. Пренебрегването на този проблем може да има изключително висока цена. А изследователи и политици посочват един конкретен виновник.
Според доклад от 2020 г. на Pew Charitable Trust 78 процента от микропластмасата в океаните идва от автомобилни гуми. Те са изработени от около 24 процента синтетичен каучук – вариация на пластмаса, направена от петролни вторични продукти, която се разпада, докато превозните средства се движат.
На всичкото отгоре не става въпрос единствено за микропластмаса. Ново изследване от Yale Environment 360 показва, че „химическият коктейл“, който се съдържа в гумите, включва също така тежки метали като мед, олово и цинк.
Какви щети на околната среда причиняват автомобилните гуми?
Един от първите признаци колко опасни могат да бъдат гумите за околната среда бе масовото измиране на сьомга по западното крайбрежие на САЩ преди две десетилетия.
Чак през 2020 г. най-накрая бе определена причината за инцидента – химикал, наречен 6PPD, който се добавя към гумите, за да ги предпази от напукване. При взаимодействие с озон, 6PPD се трансформира в множество други химикали, включително съединение, за което е установено, че е силно токсично за редица видове риби.
Няколко индиански племена са станали свидетели на смъртоносния ефект на праха от гумите върху сьомгата.
„Видяхме как различни видове риба намаляха почти до точката на пълно изчезване“, се казва в изявление на племенния съвет Puyallup, който настоява EPA (Агенцията за закрила на околната среда на САЩ) да забрани 6PPD.
Така бе сложен стартът на глобална кампания да се види какво наистина се крие в автомобилните гуми.
Общо всяка гума съдържа повече от 400 химикала и съединения, много от които са канцерогенни. Изследванията едва започват да показват колко широко разпространени могат да бъдат рисковете от праха от гумите, съобщава Yale Environment 360.
Колко голям проблем е прахът от автомобилните гуми?
Това, което вече знаем, е стряскащо. В света се произвеждат близо 2 милиарда гуми всяка година – достатъчно, за да достигнат до Луната, ако са подредени една върху друга, според Emissions Analytics.
Британската фирма казва още, че четирите гуми на един автомобил отделят 1 трилион ултрафини частици на километър. Тези частици са толкова малки, че могат да преминат през белодробната тъкан в кръвта и да преминат кръвно-мозъчната бариера, с редица тревожни последици за здравето.
В някои случаи замърсяването с прах от гуми дори се конкурира с изпусканите емисии от ауспусите. Според друго изследване, емисиите на PM 2,5 и PM 10 от гумите и спирачките далеч надвишават масата на емисиите от ауспусите в Калифорния.
Скорошно проучване на Imperial College London пък посочва, че намаляването на частиците от износване на гуми (TWP) е също толкова важно, колкото и намаляването на емисиите на отработени газове.
Как можем да решим проблема със замърсяването с прах от гумите?
Справянето с TWP изисква както редица проучвания, така и воля за нови регулации. В полето на екоиновациите изследователи вече са изпробвали използването на глухарчета, от които се произвежда форма на каучук, а също и соево масло, за да повишат компонента “естествен каучук” в гумите.
Германската фирма Continental Tire Company вече има намерено решение – произвежда гуми за велосипеди от корени на глухарче. Според тестове на Emissions Analytics те отделят 25 процента по-малко канцерогенни съединения. Предизвикателството е, че за да са ефективни, тези гуми все още изискват проблемни добавки.
В Обединеното кралство стартъп компанията за чисти технологии The Tire Collective изобрети устройство, което се прикрепя към всяка гума. Този механизъм използва статично електричество и въздушния поток на въртяща се гума, за да събира праха, докато се произвежда. След като частиците бъдат събрани, те могат да се преработят в различен вид каучук с други приложения, включително изработването на нови гуми.
Все още обаче не може да бъде намерен изход от замърсяването с прах от гумите, така че е необходимо и по-строго регулиране.
Новите регулации в ЕС „Евро 7“, влизащи в сила от 2025 г., ще бъдат първите емисионни стандарти в света, които ограничават емисиите на прахови частици от спирачките и емисиите на микропластмаса от гумите.
Тези стандарти ще се прилагат и за електрически превозни средства, които произвеждат повече емисии от гуми поради по-голямото им тегло.
Индустрията също не е безучастна. Десетте водещи производители на гуми вече работят по инициативата Tire Industry Project.
Целта на проекта е да се „разработи цялостен подход за по-добро разбиране и насърчаване на действия за смекчаване“ на замърсяването от гуми, включително гуми с нов дизайн за намаляване на емисиите.