Френското правителство обяви ново финансиране за пускането на точки за зареждане на електрически превозни средства (EV), за да съответства на темпото на развитие, определено от новия регламент на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива.
Франция се стреми да има над 400 000 точки за зареждане на електрически превозни средства в своята пътна мрежа до 2030 г., включително 50 000 точки за бързо зареждане.
Днес обществената мрежа има повече от 110 000 точки за зареждане, което прави Франция втората най-добре оборудвана страна в Европа, след Холандия и пред Германия, предава Euractiv.
Три хиляди точки за зареждане са инсталирани всеки месец миналата година, 15% от които са зарядни устройства с висока мощност, които са десет пъти по-бързи от 2019 г., според Клеман Молизон, генерален делегат на Avere-France, френската асоциация за развитие на електрическа мобилност.
Като се вземат предвид точките за зареждане, инсталирани в частни домове и предприятия, броят на станциите за зареждане във Франция в момента възлиза на 1,7 милиона“, заяви Молизон пред делегати на събитие, организирано от френското министерство на енергийния преход.
Но Франция трябва да ускори разгръщането си поради новите цели на ЕС, приети през юли с Европейския регламент за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR).
Според новия регламент на ЕС станция за бързо зареждане трябва да бъде инсталирана на основните транспортни коридори на ЕС на всеки 60 км до края на 2025 г. и на половината от мрежата за тежкотоварни автомобили до края на 2027 г.
Освен това кумулативната мощност на обществено достъпните точки за зареждане трябва да бъде най-малко 1,3 kW на електрическо превозно средство и 0,8 kW на хибридни модели.
Нови мерки
За тази цел правителството разкри нови мерки за разполагане на станции за зареждане с допълнителни 200 милиона евро за периода 2024-2027 г. – в допълнение към 320 милиона евро, които вече са отпуснати за 2016-2023 г.
Освен това министерството обяви още 68 милиона евро помощ за разработването на бързи и ултрабързи зарядни станции (с капацитет над 50 kW) и увеличение на данъчния кредит за домашни зарядни точки от 300 евро на 500 евро на станция.
Въпреки това, при сегашния темп на разгръщане, мрежата „скоро ще бъде недостатъчна“, предупреди Себастиен Жумел, директор на Enedis, френският оператор на електроразпределителната мрежа.
Десеткратно увеличение до 2035 г.
До края на 2023 г. френският парк от електрифицирани превозни средства (електрически и хибриди) ще наброява общо 1,5 милиона единици, от които 650 000 ще бъдат електрически.
Очаква се тази цифра да се увеличи десетократно до 2035 г., когато продажбата на нови дизелови или бензинови автомобили ще бъде забранена в целия ЕС, което означава, че броят на точките за зареждане ще трябва да поддържа темпото.
Само при 2% от точките за зареждане се забелязва проблеми с насищането”, казва Флори Корон от френската генерална дирекция за инфраструктура, транспорт и мобилност (DGITM).
Някои големи френски пътища вече са засегнати, като обслужващата зона на магистрала Монтелимар в южната част на Франция, където инсталираният капацитет трябва да бъде умножен десетократно, казва Жумел.
Нещо повече, количеството зарядни станции е от решаващо значение, но същото е и предизвикателството да се поставят правилните станции на правилните места, с правилната мощност и качество на услугата“, отбелязват от Френската асоциация на електроенергийната индустрия (UFE).
С други думи, размерът на електрическата мрежа се превръща в проблем.
Управление на натоварването на мрежата
Според играчите в индустрията проблемът не е толкова в обема на електроенергията, необходима за работата на бъдещия парк от точки за зареждане, тъй като се очаква те да представляват само около 5% (35 TW) от инсталирания електрически капацитет (615 TW), проектиран от френския оператор на електрическа мрежа RTE до 2035 г.”, казва Джумел.
Вместо това проблемът вероятно е в методите за управление на търсенето.
Следователно има огромен проблем с управлението на натоварването“, отбелязва експертът от Enedis.
Имайки това предвид, френският министър на енергийния преход Агнес Пание-Рунашер настоява за разработване на двупосочна система за зареждане „превозно средство към мрежа“, за да се гарантира, че електрическите превозни средства могат да изпращат електричество обратно към мрежата, когато е необходимо.
Германия е „много напред“ в това отношение”, признава Пание-Рунашер, която вярва, че отговорът се крие и в разработването на по-леки, по-достъпни и по-малко сложни превозни средства.
След съобщението за допълнително публично финансиране министърът на транспорта Клеман Бон каза, че правителството няма да спре дотук.
Това е моментът да покажем, че електрическите превозни средства са за всички“, каза той.
Прочетете още:
Всеки жител на Брюксел ще живее на по-малко от 150 метра от зарядно за електромобили